Avrop A-020-2022
Trygghetslarm Ordinärt boende, Högsby
Kontrakt
Ramavtal för Trygghetslarm och larmmottagning 2019
Projektnummer 10453
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 4 link to page 4 link to page 5 link to page 5 link to page 5 link to page 6
Innehål sförteckning
1 Parter ............................................................................................................................................... 3
2 Kontaktpersoner ............................................................................................................................. 3
3 Kontraktshandlingar och deras inbördes ordning .......................................................................... 3
4 Kontraktsperiod .............................................................................................................................. 4
5 Kontraktets omfattning och utförande .......................................................................................... 4
6 Ändringar och tillägg ....................................................................................................................... 5
7
Optioner .....................................................................................
Fel! Bokmärket är inte definierat.
8 Priser och ersättning ....................................................................................................................... 5
9 Faktureringsadress och fakturering ................................................................................................ 5
10 Undertecknande .............................................................................................................................. 6
2 (6)
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
1 Parter
Högsby kommun (212000-0688) och Camanio AB (559215-8785) har slutit detta kontrakt
efter avrop från SKL Kommentus Inköpscentral ABs ramavtal för Trygghetslarm och
larmmottagning 2019.
2 Kontaktpersoner
Kontaktperson/-er för avropande myndighet är:
Catrin Gustavsson Dahlberg,
Systemförvaltare
xxxxxx.xxxxxxxxxx.xxxxxxxx@xxxxxx.xx
Kontaktperson/-er för leverantören är:
Jasmine Dahlberg,
Chief Revenue Officer
xxxxxxx.xxxxxxxx@xxxxxxx.xxx
Angivna kontaktpersoner ska vara behöriga att fatta de beslut som krävs för att
genomföra uppdraget. Om en kontaktperson byts ut ska detta omgående meddelas
motpartens kontaktperson/-er.
3 Kontraktshandlingar och deras inbördes ordning
I kontraktet ingår följande handlingar. Handlingarna kompletterar varandra vid en
tolkning av kontraktet. Om avtalshandlingarna är motsägelseful a gäller de i följande
ordning, om inte omständigheterna uppenbarligen föranleder något annat.
1. Ändringar och tillägg till kontraktet inklusive eventuella bilagor (upprättas vid
behov under kontraktstiden).
2. Kontraktet inklusive eventuella bilagor.
3. Den avropande myndighetens avropsförfrågan vid den förnyade
konkurrensutsättningen inklusive eventuella skriftliga förtydliganden.
4. Ramavtal med avtalshandlingar i den ordning som framgår av 3.1 i ramavtalet.
5. Leverantörens avropssvar i den förnyade konkurrensutsättningen inklusive
eventuella skriftliga förtydliganden.
3 (6)
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Inga andra handlingar än dessa gäl er vid tolkning av kontraktet. Villkor i leverantörens
avropssvar eller anbud i den förnyade konkurrensutsättningen som är till nackdel för den
avropande myndigheten i jämförelse med motsvarande vil kor i ramavtalet är ogiltiga.
Bilagor till kontraktet
Bilaga 1 – Den avropande myndighetens underlag för avrop
Bilaga 2 – Kontraktets omfattning, avropade produkter, til behör och tjänster
Bilaga 3 – Frågor och svar under den annonserade anbudstiden
Bilaga 4 – Personuppgiftsbiträdesavtal
Bilaga 5 – Uppförandekod
4 Kontraktsperiod
Kontraktet gäl er för perioden 2023-06-01 – 2025-05-30.
Kontraktet löper under två (2) år. Beställaren har därefter ensidig rätt att förlänga
kontraktet med ytterligare 1 + 1 år. (totalt 2 år).
5 Kontraktets omfattning och utförande
Leverantören ska tillhandahålla trygghetslarm och larmmottagning (tjänsten) inom
delområde 1 – Hela larmkedjan.
För omfattning, se bilaga 2 ”A-020-2022 Omfattning”.
5.1.1
Leveransgodkännande/införande
Leverantören ska kunna leverera tjänsten till senast 2023-06-01.
Leveransen av tjänster och/eller produkter är driftsatt när instal ation och
implementering av tjänsterna och/eller produkterna har genomförts och detta har
godkänts av den avropande myndigheten.
.
5.1.2
Tidplan
Avropande myndighet och Leverantören ska senast 2023-01-31 ha upprättat en leverans-
och genomförandeplan.
5.1.3
Var uppdraget ska utföras
Högsby kommun.
5.1.4
Uppföljning
Leverantören ska aktivt delta i de uppföljningar som årsvis sker på Beställarens initiativ.
4 (6)
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
6 Ändringar och tillägg
De ändringar och til ägg som görs til uppdraget ska godkännas skriftligen av behöriga
personer för båda parter, om inget annat överenskoms. Båda parter ska upprätta eller
spara dokumentation där det framgår vilka justeringar av uppdraget som
överenskommits.
7 Priser och ersättning
För priser – se Leverantörens anbud.
8 Faktureringsadress och fakturering
Av ramavtalet framgår vilka uppgifter som ska framgå av fakturorna.
Högsby kommun
579 80 Högsby
Referens: Terese Stenander
5 (6)
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
9 Undertecknande
Detta kontrakt har upprättats i två likalydande exemplar, varav parterna har tagit var sitt.
För Högsby kommun
För Camanio AB
__________________________
__________________________
Ort och datum
Ort och datum
__________________________
__________________________
Underskrift
Underskrift
__________________________
__________________________
Namnförtydligande
Namnförtydligande
___________________________
__________________________
Befattning
Befattning
6 (6)
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Bilaga 1 - Avrop A-020-2022 Trygghetslarm
Trygghetslarm och larmmottagning 2019
Projektnr: 10453
A-020-2022 Trygghetslarm Ordinärt Boende
Högsby kommun
Avrop A-019-2022
Trygghetslarm Ordinärt boende, Högsby
Trygghetslarm och larmmottagning 2019
Projektnummer 10453
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
link to page 9 link to page 9 link to page 9 link to page 9 link to page 9 link to page 9 link to page 9 link to page 11 link to page 11 link to page 11 link to page 11 link to page 11 link to page 12 link to page 12 link to page 12 link to page 13 link to page 13 link to page 14
Trygghetslarm och larmmottagning 2019
Projektnr: 10453
A-020-2022 Trygghetslarm Ordinärt Boende
Högsby kommun
Innehåll
1. Avropande myndighet ..................................................................................................................... 3
2. Ramavtal .......................................................................................................................................... 3
3. Bakgrund och syfte med avropet .................................................................................................... 3
4. Handlingar ....................................................................................................................................... 3
5. Kontraktets giltighetstid .................................................................................................................. 3
6. Beskrivning av avropande myndighets organisation ....................................................................... 3
7. Administrativa krav .......................................................................................................................... 3
8. Avropets omfattning ........................................................................................................................ 5
9. Förutsättningarna hos den avropande myndigheten ...................................................................... 5
10. Ort för utförande ............................................................................................................................. 5
11. Personuppgifter ............................................................................................................................... 5
12. Uppgifter om anbudsgivare (ramavtalsleverantör) ......................................................................... 5
13. Beslut om tilldelning ........................................................................................................................ 6
14. Prövning och utvärdering av avropssvar ......................................................................................... 6
15. Kravspecifikation ............................................................................................................................. 6
16. Utvärderingskriterier ....................................................................................................................... 7
17. Pris ................................................................................................................................................... 7
18. Fakturainformation och fakturamärkning ....................................................................................... 8
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Trygghetslarm och larmmottagning 2019
Projektnr: 10453
A-020-2022 Trygghetslarm Ordinärt Boende
Högsby kommun
1. Avropande myndighet
Socialförvaltningen, Högsby Kommun.
Organisationsnummer: 212000-0688.
Nedan kallad
Beställaren.
2. Ramavtal
Detta avrop görs från ramavtalet för Trygghetslarm och larmmottagning 2019,
projektnummer 10453.
3. Syfte med avropet
Syftet med avropet är att tillsätta ett nytt trygghetslarm inom ordinärt boende då nuvarande
avtal går ut.
4. Avropsförfrågans handlingar
Avropsförfrågan A-020-2022 består av följande handlingar:
-
Avropsförfrågan (detta dokument)
-
Svarsmall delområde 1 (bilaga 1)
-
Personuppgiftsbiträdesavtal (bilaga 2)
-
Utkast till kontrakt (bilaga 3)
5. Kontraktets giltighetstid
Planerad avtalstid är 2023-06-01 – 2025-05-30.
Kontraktet löper under två (2) år. Beställaren har därefter ensidig rätt att förlänga kontraktet
med ytterligare 1 + 1 år. (totalt 2 år).
6. Beskrivning av avropande myndighets organisation
Socialförvaltningen i Mönsterås kommun utför insatser hos den enskilde i dennes hem.
I detta ingår även att utföra oplanerade insatser som initieras av ett trygghetslarm.
Beställaren har idag ca 200 digitala larm inom ordinärt boende och avtal med en
trygghetscentral som ringer upp personalen och påkallar behovet.
Observera att detta antal trygghetslarm inte är garanterat. Antalet kan komma att öka eller
minska.
Beställarens kontaktperson är Terese Stenander, xxxxxx.xxxxxxxxx@xxxxxx.xx.
Förvaltningsansvarig kommer att beslutas i samband med projektuppstart.
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Trygghetslarm och larmmottagning 2019
Projektnr: 10453
A-020-2022 Trygghetslarm Ordinärt Boende
Högsby kommun
7. Administrativa krav
Frågor och svar under avropstiden
Sista dag för ramavtalsleverantörer att ställa frågor: 2022-11-11.
Sista dag för avropande myndighet att svara på frågor: 2022-11-15.
Frågor ställs via:
Mercell TendSign.
Svar på frågor distribueras via:
Mercell TendSign.
Under anbudstiden är det inte tillåtet för Avropande myndighet att diskutera avropssvar,
utvärdering etc. med ramavtalsleverantörer på ett sådant sätt att någon leverantör gynnas
eller missgynnas. Finner ramavtalsleverantören att avropsförfrågan eller tillhörande
dokument i något avseende är oklart eller har något att anföra mot dess innehåll, ska detta
omedelbart och under svarstiden skriftligen meddelas till Avropande myndighet.
Ramavtalsleverantören ska
själv se till att denne tar del av svar på frågor och eventuell övrig
information
under svarstiden.
Ställda frågor av allmänt intresse, som avidentifierats, och svar
samt eventuell ytterligare information om inbjudan (såsom förtydliganden och ev. rättelser)
kommer att skickas till samtliga ramavtalsleverantörer som fått avropsförfrågan.
Inlämnande av avropssvar
Avropssvaret ska
vara formulerat på svenska.
Avropssvar ska lämnas via:
Mercell TendSign.
Ramavtalsleverantören ska lämna efterfrågade svar och redovisningar i svarsrutorna i denna
förfrågan samt i de eventuella bilagor som efterfrågas.
Samtliga krav ska vara uppfyllda för att avropssvar ska prövas.
Alternativa avropssvar accepteras ej. Avropssvaret får inte innehålla reservationer eller
avvikande villkor.
Avropssvaret ska innehålla följande dokument för att prövas:
-
Komplett ifylld avropsförfrågan (detta dokument)
-
Svarsmall delområde 1 (bilaga 1)
Genom inlämnande av avropssvar accepterar ramavtalsleverantören samtliga krav och villkor
i avropsförfrågans handlingar.
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Trygghetslarm och larmmottagning 2019
Projektnr: 10453
A-020-2022 Trygghetslarm Ordinärt Boende
Högsby kommun
Sista dag att inkomma med anbud
Avropssvaret ska ha inkommit till Avropande myndighet senast 2022-11-21.
Denna dag betecknas som ”sista svarsdag”.
Avropssvar som inkommer efter detta datum prövas inte.
Avropsvarets giltighetstid
Avropssvaret ska vara bindande t.o.m. 2022-12-31.
8. Avropets omfattning
Förfrågan avser avrop inom delområde: 1 – Stationära trygghetslarm och larmmottagning –
hela larmkedjan.
Av bifogad svarsmall (bilaga 1) framgår vilka tjänster och produkter som avropsförfrågan
avser.
9. Förutsättningarna hos den avropande myndigheten
Tekniska förutsättningarna hos den avropande myndigheten:
Under kontraktstiden kan kopplingar till tjänst för nyckelfria lås och digital tillsyn bli aktuell.
10. Ort för utförande
Högsby kommun.
11. Personuppgifter
Inom ramen för uppdraget kommer ramavtalsleverantören (Personuppgiftsbiträde) att för
Beställaren (Personuppgiftsansvarig) räkning komma att behandla personuppgifter. Detta
regleras i bifogat personuppgiftsbiträdesavtal (bilaga 2).
12. Uppgifter om anbudsgivare (ramavtalsleverantör)
Ramavtalsleverantörens företagsnamn: Klicka eller tryck här för att ange text.
Organisationsnummer: Klicka eller tryck här för att ange text.
Adress: Klicka eller tryck här för att ange text.
Postadress: Klicka eller tryck här för att ange text.
Telefonnummer (växel): Klicka eller tryck här för att ange text.
Kontaktperson för avropssvaret
Namn: Klicka eller tryck här för att ange text.
Telefonnummer: Klicka eller tryck här för att ange text.
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Trygghetslarm och larmmottagning 2019
Projektnr: 10453
A-020-2022 Trygghetslarm Ordinärt Boende
Högsby kommun
E-post: Klicka eller tryck här för att ange text.
Eventuell underleverantör som anlitas för uppdraget
Företagsnamn: Klicka eller tryck här för att ange text.
Organisationsnummer: Klicka eller tryck här för att ange text.
13. Beslut om tilldelning
Beslut om vilken ramavtalsleverantör som kommer att tilldelas kontrakt samt information
om utvärderingen kommer att meddelas samtliga ramavtalsleverantörer som inkommit med
avropssvar till samma e-postadress som mottagit denna avropsförfrågan.
Tilldelningsbeslut utgör inte en accept i avtalsrättslig mening.
Bindande kontrakt uppkommer först när båda parter skriftligt undertecknat kontraktet.
Avropet är avslutat först när kontraktet undertecknats eller avropet avslutats på annat sätt.
Det avropssvar som antas utgör för ramavtalsleverantören en förbindelse att leverera de
offererade tjänsterna.
Avropande myndighet tillämpar frivillig avtalsspärr på tio (10) dagar. Kontrakt tecknas därför
tidigast elva dagar efter att beslut meddelats enligt bestämmelsen om avtalsspärr.
14. Prövning och utvärdering av avropssvar
Stegvis prövning
Prövning av avropssvar sker i två steg:
1. I det första steget kontrolleras att avropssvaren uppfyller samtliga krav som angetts i
avropsförfrågan. I det fall ramavtalsleverantören inte uppfyller samtliga ställda krav kommer
avropssvaret inte att gå vidare till utvärdering.
2. I det andra steget utvärderas avropssvaren och de utvärderingskriterier som den
avropande myndigheten har angivit i svarsmallen som bifogas avropsförfrågan. Den
avropande myndigheten tecknar avtal med den ramavtalsleverantör vars anbudssvar har det
bästa förhållande mellan pris och kvalitet.
Utvärdering
Avropande myndighet ingår kontrakt med den ramavtalsleverantör vars avropssvar har det
bästa förhållandet mellan pris och kvalitet. För att fastställa vilket anbudssvar som har det
bästa förhållandet mellan pris och kvalitet används mervärdesmodellen vilket innebär att
prisavdrag erhålls för de utvärderingskriterier som anbudet kan uppfylla.
I bilaga 1 – A-020-2022 Svarsmall framgår vilka utvärderingskriterier som omfattas av avropet
och vilket prisavdrag som erhålls vid uppfyllande av dessa.
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Trygghetslarm och larmmottagning 2019
Projektnr: 10453
A-020-2022 Trygghetslarm Ordinärt Boende
Högsby kommun
Ramavtalsleverantörens anbudssumma minskat med det totala prisavdraget för de
utvärderingskriterier som kan uppfyllas, utgör avropssvarets utvärderingspris.
Formeln för utvärderingen är följande:
Utvärderingspris = Totala anbudssumman i SEK – Totala prisavdraget i SEK för
utvärderingskriterierna
Den ramavtalsleverantör som har lägst utvärderingspris kommer tilldelas kontrakt. Observera
att utvärderingspriset endast används i utvärderingssyfte.
Om två eller flera avropssvar får samma utvärderingspris kommer den ramavtalsleverantör
vars avropssvar erhåller högst prisavdrag för kvalitet antas. Om det ändå inte går att skilja
anbuden åt kommer lottning att genomföras för att få fram det vinnande avropssvaret.
15. Kravspecifikation
Det är av stor vikt att projektorganisationen för införandeprojektet är fastställd,
överenskommen och erkänd av både ramavtalsleverantören och kommunen. Leverantörens
ansvariga kontaktpersoner ska aktivt delta i införandet av detta projekt samt vara behjälplig
och samarbetsvillig i förhållande till det larmsystem som finns för närvarande.
Projektuppstart ska ge en tydlig bild av hur samarbete kommer att ske med våra befintliga
installatörer, tidsplan för införandet, leveranser av hårdvara, utbildningar, vidareutbildningar
och SLA avseende support för beställaren.
I bilaga 1, ”A-020-2022 Svarsmall” framgår ytterligare preciseringar som Beställaren har
behov av att göra i avropet för att kunna fullgöra det enskilda kontraktet. I svarsmallen
framgår även de i ramavtalsupphandingen ställda utvärderingskriterier som avropande
myndighet i avropet har ställt som krav.
16. Utvärderingskriterier
Se bilaga 1, ”A-020-2022 Svarsmall”
17. Pris
Ramavtalsleverantören ska prissätta de tjänster och produkter som Avropande myndighet
anger att de ska avropa i svarsmallen som har bilagts avropsförfrågan. Vilka tjänster och
produkter som ska prissättas framgår av bilaga 1, ”A-0120-2022 Svarsmall”. Priserna anges i
svenska kronor exklusive mervärdesskatt.
Observera att ramavtalsleverantören inte får offerera högre priser än det takpris som
ramavtalsleverantören har angett i ramavtalet för aktuell prispost. Offererade priser ska
inkludera samtliga kostnader och utgifter som är förenade med fullgörandet av uppdraget
enligt ramavtalsupphandlingen. Inga ytterligare kostnader eller andra avgifter får debiteras
Avropande myndighet. Kostnader och resor som ramavtalsleverantören utfört ska ingå i
angivna priser.
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Trygghetslarm och larmmottagning 2019
Projektnr: 10453
A-020-2022 Trygghetslarm Ordinärt Boende
Högsby kommun
18. Fakturainformation och fakturamärkning
Faktura märkt med namn och referensnummer sänds till beställarens fakturaadress:
Högsby kommun
579 80 Högsby
Referens: Terese Stenander
Antagen leverantör ska vara beredd att, tillsammans med Upphandlande myndighet,
under avtalstiden införa elektronisk fakturering.
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Trygghetslarm och larmmottagning 2019
Bilaga 2 - A-020-2022 Omfattning
Produkt - Hyra
Uppskattat antal
Stationära trygghetslarm – Hela larmkedjan (hyra)
– Fast IP-nät
0
– Mobilt IP-nät
200
– Fast och Mobilt IP-nät
0
Tillbehörslarm - Hyra
Uppskattat antal
Sänglarm
10
Rökdetektorlarm
10
Dörrlarm
10
Passagelarm
10
Fall-larm
10
Mattlarm
10
Rörelsevakt
10
Röstlarm
10
Extra larmknapp
10
EP-larm
2
Installation
Uppskattat antal larm
Installation
10
Uppskattat antal
Utbildning
utbildningstimmar
Utbildning
8
Service och support
Antal brukare (fylls i av UM)
– Service och support exklusive utökad servicenivå
200
Uppskattat antal brukare (fylls i av
Implementering av information
UM)
Implementering av information
200
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Bilaga 3 - A-020-2022 Frågor och svar
Frågor och svar
Köpare
Upphandling
Köpare:
Högsby kommun
Namn:
Trygghetslarm Ordinärt boende
Handläggare:
Fredrik Lindström
Referensnr:
A-020-2022
Telefon:
+46(0)490 25 40 32
Beskrivning:
Avrop från Addas ramavtal Trygghetslarm
2019, delområde 1.
E-post:
xxxxxxx.xxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
1 Publik fråga
Datum:
2022-11-10 11:30
Från:
Dold
Till:
Alla
Är det korrekt uppfattat att Tidplan för implementation och de aktiviteter som krävs för införande är något
leverantören upprättar efter att avtal tecknats? Eller ska det bifogas generell tidplan i samband med svar på
avropsförfrågan?
Publikt svar
Datum:
2022-11-11 11:54
Från:
Högsby kommun
Till:
Alla
Tack för er fråga
Ja
2 Publik fråga
Datum:
2022-11-10 11:43
Från:
Dold
Till:
Alla
Är det rätt tolkat att ljudfiler i nedan kravformulering är ett börkrav?
Det bör också gå att få fram ljudfiler i de fall där kommunikation har skett via röstsamtal antingen via
systemet eller via leverantören.
Publikt svar
Datum:
2022-11-11 11:57
Från:
Högsby kommun
Till:
Alla
Tack för er fråga avseende "A-020-2022 Trygghetslarm Ordinärt boende".
Ja, detta är ett börkrav som inte utvärderas.
Om Leverantören har funktionen vill upphandlande myndighet ha möjlighet att kunna använda den
under avtalstiden.
Vänliga hälsningar,
Fredrik
3 Publik fråga
Datum:
2022-11-11 17:30
Från:
Dold
Till:
Alla
Avropsförfrågans punkt 6 inleds med texten ”Socialförvaltningen i Mönsterås kommun utför insatser…”. Vi
antar att ”Mönsterås kommun” är en felskrivning och att beskrivningen i stället ska avse Högsby kommun,
kan UM bekräfta att vårt antagande är korrekt?
Publikt svar
Datum:
2022-11-14 08:02
Från:
Högsby kommun
Till:
Alla
Tack för er fråga gällande "A-020-2022 Trygghetslarm Ordinärt boende".
Ja, antagandet är korrekt. Avropsförfrågan avser Högsby kommun.
Hälsningar,
Fredrik
Utskrivet: 2022-12-21 11:49
Sida 1
av 2
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
4 Publik fråga
Datum:
2022-11-11 17:32
Från:
Dold
Till:
Alla
Ska trygghetslarmen för den mobila kommunikation kunna kommunicera via de mobila näten 2G, 3G och 4G
för att säkerställa funktion under avtalsperioden i och med de pågående och kommande nätförändringar
som är aviserade av teleoperatörerna?
Publikt svar
Datum:
2022-11-14 08:10
Från:
Högsby kommun
Till:
Alla
Tack för er fråga gällande "A-020-2022 Trygghetslarm Ordinärt boende".
Ja, det är korrekt.
Hälsningar,
Fredrik
5 Publik fråga
Datum:
2022-11-11 17:31
Från:
Dold
Till:
Alla
Bilaga 1 svarsmall flik 4 prisuppgifter rad 68. Antal månader för kontraktet saknas i cell C68 för service och
support, bör vara 36 månader i den här avropsförfrågan för att motsvara angivet antal månader i cell C12
och C41. Vid avsaknad av värde i cell C68 tas ej det totala priset för vald servicenivå med vidare i
utvärderingen. Kan UM korrigera och publicera ny svarsmall?
Publikt svar
Datum:
2022-11-14 09:15
Från:
Högsby kommun
Till:
Alla
Tack för er fråga gällande "A-020-2022 Trygghetslarm Ordinärt boende".
Jag beklagar detta och korrigerar svarsmallen.
Rättad mall, "Bilaga 1 - A-020-2022 Svarsmall v2 221114" publiceras tillsammans med detta svar.
Hälsningar,
Fredrik
Bilaga 1 - A-020-2022 Svarsmall v2 221114.xlsx
Utskrivet: 2022-12-21 11:49
Sida 2
av 2
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Personuppgiftsbiträdesavtal
Högsby Kommun
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
link to page 20 link to page 20 link to page 22 link to page 22 link to page 22 link to page 23 link to page 23 link to page 24 link to page 25 link to page 25 link to page 26 link to page 26 link to page 27 link to page 27 link to page 28 link to page 28 link to page 28 link to page 28 link to page 29 link to page 29 link to page 29 link to page 29 link to page 30 link to page 30 link to page 30 link to page 30 link to page 30
Sida
1 av
17
Innehållsförteckning
1. PARTER, PARTERNAS STÄLLNING, KONTAKTUPPGIFTER OCH KONTAKTPERSONER .2
2. DEFINITIONER ...............................................................................................................2
3. BAKGRUND OCH SYFTE ................................................................................................3
4. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER OCH SPECIFIKATION ........................................4
5. DEN PERSONUPPGIFTSANSVARIGES ANSVAR .............................................................4
6. PERSONUPPGIFTSBITRÄDETS ÅTAGANDEN ................................................................4
7. SÄKERHETSÅTGÄRDER .................................................................................................5
8. SEKRETESS/TYSTNADSPLIKT.........................................................................................6
9. GRANSKNING, TILLSYN OCH REVISION ........................................................................6
10. HANTERING AV RÄTTELSER OCH RADERING M.M. ...................................................7
11. PERSONUPPGIFTSINCIDENTER ...................................................................................7
12. UNDERBITRÄDE ..........................................................................................................8
13. LOKALISERING OCH ÖVERFÖRING AV PERSONUPPGIFTER TILL TREDJE LAND ........9
14. ANSVAR FÖR SKADA I SAMBAND MED BEHANDLING ..............................................9
15. LAGVAL OCH TVISTLÖSNING ......................................................................................9
16. PUB-AVTALETS TECKNANDE, AVTALSTID OCH UPPSÄGNING...................................9
17. ÄNDRINGAR OCH UPPSÄGNING MED OMEDELBAR VERKAN M.M. ......................... 10
18. ÅTGÄRDER VID PUB-AVTALETS UPPHÖRANDE ...................................................... 10
19. MEDDELANDEN INOM RAMEN FÖR DETTA PUB-AVTAL OCH INSTRUKTIONER ... 10
20. KONTAKTPERSONER ................................................................................................ 11
21. ANSVAR FÖR UPPGIFTER OM PARTERNA OCH KONTAKTPERSONER SAMT
KONTAKTUPPGIFTER ..................................................................................................... 11
22. PARTERNAS UNDERTECKNANDEN AV PUB-AVTALET ............................................ 11
BILAGOR
VERSIONSHANTERING ................................................................................................... 13
PERSONUPPGIFTSANSVARIGES INSTRUKTION FÖR BEHANDLING AV
PERSONUPPGIFTER........................................................................................................ 14
LISTA ÖVER UNDERBITRÄDEN ...................................................................................... 17
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Sida
2 av
17
PERSONUPPGIFTSBITRÄDESAVTAL
Avtal enligt artikel 28.3 i Allmänna dataskyddsförordningen EU 2016/6791
1. PARTER, PARTERNAS STÄLLNING, KONTAKTUPPGIFTER OCH KONTAKTPERSONER
Personuppgiftsansvarig
Personuppgiftsbiträde
Högsby kommun
Camanio AB
Organisationsnummer
Organisationsnummer
212000-0688
559215-8785
Postadress
Postadress
579 80 Högsby
Hästholmsvägen 32, 13130 Nacka
Kontaktperson för administration av
Kontaktperson för administration av detta
detta personuppgiftsbiträdesavtal
personuppgiftsbiträdesavtal
Namn: Susanne Winsth
Namn:
Johanna Lethin Jacobson
E-post: xxxxxx.xxxxx@xxxxxx.xx
E-post:
xxxxxxxxxxx@xxxxxxx.xxx
Tfn: 0491-29000
Tfn: 070 2970 007
Kontaktperson för parternas samarbete
Kontaktpersoner för parternas samarbete
om dataskydd
om dataskydd
Namn:
Kerstin Lagensjö
Namn:
Catharina Borgenstierna
E-post: xxxxxxx.xxxxxxxx@xxxxxx.xx
E-post:
xxxxxxxxx.xxxxxxxxxxxxx@xxxxxxx.xxx
Tfn: 0491-29000
Tfn: 0733 930 007
2. DEFINITIONER
Utöver de begrepp som definieras i löptext, i detta personuppgiftsbiträdesavtal, ska
dessa definitioner oavsett om de används i plural eller singular, i bestämd eller
obestämd form, ha nedanstående innebörd när de anges med versal som
begynnelsebokstav.
Behandling
En åtgärd eller kombination av åtgärder beträffande
Personuppgifter eller uppsättningar av
Personuppgifter, oberoende av om de utförs
automatiserat eller ej, såsom insamling, registrering,
1 Allmänna dataskyddsförordningen EU 2016/679 föreskriver att det ska finnas ett skriftligt avtal om Personuppgiftsbiträdets
Behandling av Personuppgifter för Den personuppgiftsansvariges räkning.
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Sida
3 av
17
organisering, strukturering, lagring, bearbetning eller
ändring, framtagning, läsning, användning, utlämning
genom överföring, spridning eller tillhandahållande på
annat sätt, justering eller sammanförande,
begränsning, radering eller förstöring.
Dataskyddslagstiftning
Avser all integritets- och personuppgiftslagstiftning,
samt all annan eventuell lagstiftning (inklusive
förordningar och föreskrifter), som är tillämplig på den
Behandling som sker enligt detta PUB-avtal, inklusive
nationell sådan lagstiftning och EU-lagstiftning.
Personuppgiftsansvarig
Fysisk eller juridisk person, offentlig myndighet,
institution eller annat organ som ensamt eller
tillsammans med andra bestämmer ändamål och
medlen för Behandlingen av Personuppgifter.
Instruktion
De skriftliga instruktioner som närmare anger föremål,
varaktighet, art och ändamål, typ av Personuppgifter
samt kategorier av Registrerade och särskilda behov
som omfattas av Behandlingen.
Logg
Logg är resultatet av Loggning.
Loggning
Loggning är ett kontinuerligt insamlande av uppgifter
om den Behandling av Personuppgifter som utförs
enligt detta PUB-avtal och som kan knytas till en
enskild fysisk person.
Personuppgiftsbiträde
Fysisk eller juridisk person, offentlig myndighet,
institution eller annat organ som Behandlar
Personuppgifter för den Personuppgiftsansvariges
räkning.
Personuppgift
Varje upplysning som avser en identifierad eller
identifierbar fysisk person, varvid en identifierbar
fysisk person är en person som direkt eller indirekt kan
identifieras särskilt med hänvisning till en identifierare
som ett namn, ett identifikationsnummer, en
lokaliseringsuppgift eller online-identifikatorer eller en
eller flera faktorer som är specifika för den fysiska
personens fysiska, fysiologiska, genetiska, psykiska,
ekonomiska, kulturella eller sociala identitet.
Personuppgiftsincident
En säkerhetsincident som leder till oavsiktlig eller
olaglig förstöring, förlust eller ändring eller till
obehörigt röjande av eller obehörig åtkomst till de
Personuppgifter som överförts, lagrats eller på annat
sätt Behandlats.
Registrerad
Fysisk person vars Personuppgifter Behandlas.
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Sida
4 av
17
Tredje land
En stat som inte ingår i Europeiska unionen (EU) eller
inte är ansluten till Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet (EES).
Underbiträde
Fysisk eller juridisk person, offentlig myndighet,
institution eller annat organ som i egenskap av
underleverantör till Personuppgiftsbiträdet Behandlar
Personuppgifter för Personuppgiftsansvariges
räkning.
3. BAKGRUND OCH SYFTE
3.1 Med detta Personuppgiftsbiträdesavtal jämte Instruktioner och en eventuell förteckning
över Underbiträden (nedan gemensamt ”PUB-avtalet”) reglerar den
Personuppgiftsansvarige Personuppgiftsbiträdets Behandling av Personuppgifter åt den
Personuppgiftsansvarige. PUB-avtalets syfte är att säkerställa den Registrerades fri- och
rättigheter vid Behandlingen, i enlighet med vad stadgas i artikel 28.3 i Allmänna
dataskyddsförordningen EU 2016/679 (”Dataskyddsförordningen”).
3.2 När PUB-avtalet utgör ett av flera avtalsdokument inom ramen för ett annat avtal
benämns det andra avtalet ”Huvudavtalet” i PUB-avtalet.
3.3 För det fall något av det som stadgas i punkterna 1, 16, 17, 18.2, 19–22 i PUB-avtalet
regleras på annat sätt i Huvudavtalet ska Huvudavtalets reglering ha företräde.
3.4 Hänvisningar i PUB-avtalet till nationell eller unionsrättslig lagstiftning, avser vid var tid
tillämpliga bestämmelser.
4. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER OCH SPECIFIKATION
4.1 Den Personuppgiftsansvarige utser härmed Personuppgiftsbiträdet att utföra
Behandlingen för den Personuppgiftsansvariges räkning enligt vad som stadgas i detta PUB-
avtal.
4.2 Den Personuppgiftsansvarige ska ge skriftliga Instruktioner till Personuppgiftsbiträdet
om hur det ska utföra Behandlingen.
4.3. Personuppgiftsbiträdet får endast utföra Behandlingen i enlighet med PUB-avtalet och
vid var tid gällande Instruktioner.
5. DEN PERSONUPPGIFTSANSVARIGES ANSVAR
5.1 Den Personuppgiftsansvarige ansvarar för att det vid var tid finns laglig grund för
Behandlingen och för att utforma korrekta Instruktioner så att Personuppgiftsbiträdet och
eventuellt Underbiträde kan fullgöra sitt eller sina uppdrag enligt detta PUB-avtal och
Huvudavtal i förekommande fall.
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Sida
5 av
17
5.2 Den Personuppgiftsansvarige ska utan onödigt dröjsmål informera
Personuppgiftsbiträdet om förändringar i Behandlingen vilka påverkar
Personuppgiftsbiträdets skyldigheter enligt Dataskyddslagstiftningen.
5.3 Den Personuppgiftsansvarige ansvarar för att informera Registrerade om Behandlingen
och för att tillvarata Registrerades rättigheter enligt Dataskyddslagstiftningen samt vidta
varje annan åtgärd som åligger den Personuppgiftsansvarige enligt
Dataskyddslagstiftningen.
6. PERSONUPPGIFTSBITRÄDETS ÅTAGANDEN
6.1 Personuppgiftsbiträdet förbinder sig att endast utföra Behandlingen i enlighet med
PUB-avtalet och Instruktioner samt att följa Dataskyddslagstiftningen.
Personuppgiftsbiträdet förbinder sig även att fortlöpande hålla sig informerad om gällande
rätt på området.
6.2 Personuppgiftsbiträdet ska vidta åtgärder för att skydda Personuppgifterna mot alla slag
av Behandlingar som inte är förenliga med PUB-avtalet, Instruktioner och
Dataskyddslagstiftningen.
6.3 Personuppgiftsbiträdet åtar sig att säkerställa att samtliga fysiska personer som arbetar
under dess ledning följer PUB-avtalet och Instruktioner samt att de fysiska personerna
informeras om relevant lagstiftning.
6.4 Personuppgiftsbiträdet ska på begäran från den Personuppgiftsansvarige bistå denne
med att säkerställa att skyldigheterna enligt artikel 32–36 i Dataskyddsförordningen fullgörs
och svara på begäran om utövande av den Registrerades rättigheter i enlighet med
Dataskyddsförordningen, kap. III, med beaktande av typen av Behandling och den
information som Personuppgiftsbiträdet har att tillgå.
6.5 För det fall att Personuppgiftsbiträdet finner att Instruktioner är otydliga, i strid med
Dataskyddslagstiftningen eller saknas och Personuppgiftsbiträdet bedömer att nya eller
kompletterande Instruktioner är nödvändiga för att genomföra sina åtaganden ska
Personuppgiftsbiträdet utan dröjsmål informera den Personuppgiftsansvarige, tillfälligt
upphöra med Behandlingen och invänta nya Instruktioner.
6.6 För det fall att den Personuppgiftsansvarige förser Personuppgiftsbiträdet med nya eller
ändrade Instruktioner ska Personuppgiftsbiträdet, utan onödigt dröjsmål från mottagandet,
meddela den Personuppgiftsansvarige huruvida genomförandet av de nya Instruktionerna
föranleder förändrade kostnader för Personuppgiftsbiträdet.
7. SÄKERHETSÅTGÄRDER
7.1 Personuppgiftsbiträdet ska vidta alla lämpliga tekniska och organisatoriska
säkerhetsåtgärder som krävs enligt Dataskyddslagstiftningen för att förhindra
Personuppgiftsincidenter, genom att säkerställa att Behandlingen uppfyller kraven i
Dataskyddsförordningen och att den Registrerades rättigheter skyddas.
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Sida
6 av
17
7.2 Personuppgiftsbiträdet ska fortlöpande säkerställa att den tekniska och organisatoriska
säkerheten i samband med Behandlingen medför en lämplig nivå av konfidentialitet,
integritet, tillgänglighet och motståndskraft.
7.3 Eventuella tillkommande eller ändrade krav på skyddsåtgärder från den
Personuppgiftsansvarige, efter parternas tecknande av PUB-avtalet, ska betraktas som nya
Instruktioner enligt PUB-avtalet.
7.4 Personuppgiftbiträdet ska genom behörighetskontrollsystem endast ge åtkomst till
Personuppgifterna för sådana fysiska personer som arbetar under Personuppgiftsbiträdets
ledning och som behöver åtkomsten för att kunna utföra sina arbetsuppgifter.
7.5 Personuppgiftsbiträdet åtar sig att kontinuerligt Logga åtkomst till Personuppgifterna
enligt PUB-avtalet i den utsträckning det krävs enligt Instruktionen. Loggar får gallras först
fem (5) år efter Loggningstillfället om inte annat anges i Instruktionen. Loggar ska omfattas
av erforderliga skyddsåtgärder, i enlighet med Dataskyddslagstiftningen.
7.6 Personuppgiftsbiträdet ska systematiskt testa, undersöka och utvärdera effektiviteten
hos de tekniska och organisatoriska åtgärder som ska säkerställa Behandlingens säkerhet.
8. SEKRETESS/TYSTNADSPLIKT
8.1 Personuppgiftsbiträdet och samtliga fysiska personer som arbetar under dess ledning
ska vid Behandlingen iaktta såväl sekretess som tystnadsplikt. Personuppgifterna får inte
nyttjas eller spridas för andra ändamål, vare sig direkt eller indirekt, såvida inte annat
avtalats.
8.2. Personuppgiftsbiträdet ska tillse att samtliga fysiska personer som arbetar under dess
ledning, vilka deltar i Behandlingen, är bundna av sekretessförbindelse avseende
Behandlingen. Detta krävs dock inte om dessa redan omfattas av en straffsanktionerad
tystnadsplikt som följer av lag. Personuppgiftsbiträdet åtar sig även att tillse att det finns
sekretessavtal med Underbiträdet samt sekretessförbindelser mellan Underbiträdet och
samtliga fysiska personer som arbetar under dess ledning, vilka deltar i Behandlingen.
8.3 Personuppgiftsbiträdet ska skyndsamt underrätta den Personuppgiftsansvarige om
eventuella kontakter med tillsynsmyndighet avseende Behandlingen.
Personuppgiftsbiträdet har inte rätt att företräda den Personuppgiftsansvarige eller agera
för den Personuppgiftsansvariges räkning gentemot tillsynsmyndigheter i frågor avseende
Behandlingen.
8.4 Om den Registrerade, tillsynsmyndighet eller tredje man begär information från
Personuppgiftsbiträdet vilken rör Behandlingen, ska Personuppgiftsbiträdet informera den
Personuppgiftsansvarige om saken. Information om Behandlingen får inte lämnas till den
Registrerade, tillsynsmyndighet eller tredje man utan skriftligt medgivande från den
Personuppgiftsansvarige, såvida det inte framgår av tvingande lag att information ska
lämnas. Personuppgiftsbiträdet ska bistå med förmedling av den informationen som
omfattas av ett medgivande eller lagkrav.
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Sida
7 av
17
9. GRANSKNING, TILLSYN OCH REVISION
9.1 Personuppgiftsbiträdet ska utan onödigt dröjsmål som en del av sina garantier, enligt
artikel 28.1 i Dataskyddsförordningen, på den Personuppgiftsansvariges begäran kunna
redovisa vilka tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder som används för att
Behandlingen ska uppfylla kraven enligt PUB-avtalet och artikel 28.3.h i
Dataskyddsförordningen.
9.2 Personuppgiftsbiträdet ska minst en (1) gång om året granska säkerheten avseende
Behandlingen genom en egenkontroll för att säkerställa att Behandlingen följer PUB-
avtalet. Resultatet av sådan egenkontroll ska på begäran delges den
Personuppgiftsansvarige.
9.3 Den Personuppgiftsansvarige äger rätt att, själv eller genom annan av denne utsedd
tredje part (som inte får vara en konkurrent till Personuppgiftsbiträdet), följa upp att
Personuppgiftsbiträdet uppfyller PUB-avtalets, Instruktionernas och
Dataskyddslagstiftningens krav. Personuppgiftsbiträdet ska vid sådan granskning bistå den
Personuppgiftsansvarige, eller den som utför granskningen i den Personuppgiftsansvariges
ställe, med dokumentation, tillgång till lokaler, IT-system och andra tillgångar som behövs
för att kunna granska Personuppgiftsbiträdets efterlevnad av PUB-avtalet, Instruktioner och
Dataskyddslagstiftningen. Den Personuppgiftsansvarige ska säkerställa att personal som
genomför granskningen är underkastade sekretess eller tystnadsplikt enligt lag eller avtal.
9.4 Personuppgiftsbiträdet äger alternativt till vad som stadgas i punkterna 9.2–9.3, rätt att
erbjuda andra tillvägagångssätt för granskning av Behandlingen, exempelvis granskning
genomförd av oberoende tredje part. Den Personuppgiftsansvarige ska i sådant fall äga rätt,
men inte skyldighet, att tillämpa detta alternativa tillvägagångssätt för granskning. Vid
sådan granskning ska Personuppgiftsbiträdet ge den Personuppgiftsansvarige eller en tredje
part den assistans som behövs för utförandet av granskningen.
9.5 Personuppgiftbiträdet ska bereda tillsynsmyndighet, eller annan myndighet som har
laglig rätt till det, möjlighet att göra tillsyn enligt myndighetens begäran i enlighet med vid
var tid gällande lagstiftning, även om sådan tillsyn annars skulle stå i strid med
bestämmelserna i PUB-avtalet.
9.6 Personuppgiftsbiträdet ska tillförsäkra den Personuppgiftsansvarige rättigheter
gentemot Underbiträdet vilka motsvarar den Personuppgiftsansvariges samtliga rättigheter
gentemot Personuppgiftsbiträdet enligt punkten 9 i PUB-avtalet.
10. HANTERING AV RÄTTELSER OCH RADERING M.M. 10.1 För det fall den Personuppgiftsansvarige begärt rättelse eller radering på grund av
Personuppgiftsbiträdets felaktiga Behandling ska Personuppgiftsbiträdet vidta lämplig
åtgärd utan onödigt dröjsmål, senast inom trettio (30) dagar, från det att
Personuppgiftsbiträdet mottagit erforderlig information från den Personuppgiftsansvarige.
När den Personuppgiftsansvarige begärt radering får Personuppgiftsbiträdet endast utföra
Behandling av den aktuella Personuppgiften som ett led i processen för rättelse eller
radering.
10.2 Om tekniska och organisatoriska åtgärder (t.ex. uppgraderingar eller felsökningar)
vidtas av Personuppgiftsbiträdet i Behandlingen, vilka kan väntas påverka Behandlingen,
ska Personuppgiftsbiträdet skriftligt informera den Personuppgiftsansvarige om detta i
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Sida
8 av
17
enlighet med vad stadgas om meddelanden i punkten 19 i PUB-avtalet. Informationen ska
lämnas i god tid innan åtgärderna vidtas.
11. PERSONUPPGIFTSINCIDENTER
11.1 Personuppgiftsbiträdet ska ha förmåga att återställa tillgängligheten och tillgången till
Personuppgifterna i rimlig tid vid en fysisk eller teknisk incident enligt artikel 32.1.c i
Dataskyddsförordningen.
11.2 Personuppgiftbiträdet åtar sig att med beaktande av Behandlingens art, och den
information som Personuppgiftsbiträdet har att tillgå, bistå den Personuppgiftsansvarige
med att fullgöra dennes skyldigheter vid en Personuppgiftsincident beträffande
Behandlingen. Personuppgiftbiträdet ska på den Personuppgiftsansvariges begäran även
bistå med att utreda misstankar om eventuell obehörigs Behandling och/eller åtkomst till
Personuppgifterna.
11.3 Vid Personuppgiftsincident, vilken Personuppgiftbiträdet fått vetskap om, ska
Personuppgiftsbiträdet utan onödigt dröjsmål skriftligen underrätta den
Personuppgiftsansvarige om händelsen. Personuppgiftsbiträdet ska, med beaktande av
typen av Behandling och den information som Personuppgiftsbiträdet har att tillgå,
tillhandahålla den Personuppgiftsansvarige en skriftlig beskrivning av
Personuppgiftsincidenten.
Beskrivningen ska redogöra för:
1. Personuppgiftsincidentens art och, om möjligt, de kategorier och antalet
Registrerade som berörs samt kategorier och antalet personuppgiftsposter som
berörs,
2. de sannolika konsekvenserna av Personuppgiftsincidenten, och
3. åtgärder som har vidtagits eller föreslagits samt åtgärder för att mildra
Personuppgiftincidentens potentiella negativa effekter.
11.4 Om det inte är möjligt för Personuppgiftsbiträdet att tillhandahålla hela beskrivningen
samtidigt, enligt punkten 11.3 i PUB-avtalet, får beskrivningen tillhandahållas i omgångar
utan onödigt ytterligare dröjsmål.
12. UNDERBITRÄDE
12.1 Personuppgiftsbiträdet äger rätt att anlita den eller de Underbiträden som framgår av
bilagd förteckning över Underbiträden.
12.2 Personuppgiftsbiträdet åtar sig att teckna ett skriftligt avtal med Underbiträdet som
reglerar Behandlingen som Underbiträdet utför å den Personuppgiftsansvariges vägnar
samt att endast anlita Underbiträden som ger tillräckliga garantier för att genomföra
lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder så att Behandlingen uppfyller kraven i
Dataskyddsförordningen. I fråga om dataskydd ska avtalet ålägga Underbiträdet samma
skyldigheter som åläggs Personuppgiftsbiträdet i detta PUB-avtal.
12.3 Personuppgiftsbiträdet ansvarar fullt ut för Underbiträdets Behandling gentemot den
Personuppgiftsansvarige.
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Sida
9 av
17
12.4 Personuppgiftsbiträdet äger rätt att anlita nya underbiträden och ersätta befintliga
underbiträden.
12.5 När Personuppgiftsbiträdet avser att anlita ett nytt eller ersätta ett befintligt
Underbiträde ska Personuppgiftsbiträdet säkerställa Underbiträdets kapacitet och förmåga
att uppfylla sina skyldigheter enligt Dataskyddslagstiftningen. Personuppgiftsbiträdet ska
skriftligen meddela den Personuppgiftsansvarige om
1. Underbiträdets namn, organisationsnummer och säte (adress och land),
2. vilken typ av uppgifter och kategorier av Registrerade som behandlas, och
3. var Personuppgifterna ska behandlas.
12.6 Den Personuppgiftsansvarige äger rätt att inom trettio (30) dagar från dag för
meddelande enligt punkten 12.5 invända mot Personuppgiftsbiträdets anlitande av ett nytt
underbiträde och att, med anledning av sådan invändning, säga upp detta PUB-avtal att
upphöra i enlighet med vad stadgas i PUB-avtalet, punkten 17.4.
12.7 När Personuppgiftsbiträdet upphör med att anlita Underbiträdet ska
Personuppgiftsbiträdet skriftligen meddela den Personuppgiftsansvarige om att det upphör
med att anlita Underbiträdet.
12.8 Personuppgiftsbiträdet ska på den Personuppgiftsansvariges begäran översända en
kopia av det avtal som reglerar Behandling av Underbiträdets Behandling av
Personuppgifter enligt punkten 12.2.
13. LOKALISERING OCH ÖVERFÖRING AV PERSONUPPGIFTER TILL TREDJE LAND
13.1 Personuppgiftsbiträdet ska säkerställa att Personuppgifterna hanteras och lagras inom
EU/EES av en fysisk eller juridisk person som är etablerad inom EU/EES, om inte PUB-
avtalets parter kommer överens om något annat.
13.2 Personuppgiftsbiträdet äger endast rätt att överföra Personuppgifter till Tredje land
för Behandling (t.ex. service, support, underhåll, utveckling, drift eller liknande hantering)
om den Personuppgiftsansvarige på förhand skriftligen godkänt sådan överföring och
utfärdat Instruktioner för detta ändamål.
13.3 Överföring till Tredje land för Behandling enligt PUB-avtalet, punkten 13.2, får endast
ske om den är förenlig med Dataskyddslagstiftningen och uppfyller de krav på Behandlingen
vilka ställs i PUB-avtalet och Instruktioner.
14. ANSVAR FÖR SKADA I SAMBAND MED BEHANDLING
14.1 Vid ersättning för skada i samband med Behandling som, genom fastställd dom eller
förlikning, ska utgå till den Registrerade på grund av överträdelse av bestämmelse i PUB-
avtalet, Instruktioner och/eller tillämplig bestämmelse i Dataskyddslagstiftningen ska artikel
i 82 i Dataskyddsförordningen tillämpas.
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Sida
10 av
17
14.2 Sanktionsavgifter enligt artikel 83 i Dataskyddsförordningen, eller 6 kap. 2 § lagen
(2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning ska bäras av
den av PUB-avtalets parter som påförts en sådan avgift.
14.3 Om endera part får kännedom om omständighet som kan leda till skada för motparten
ska parten omedelbart informera motparten om förhållandet och aktivt arbeta tillsammans
med motparten för att förhindra och minimera sådan skada.
14.4 Oaktat vad sägs i Huvudavtalet gäller detta PUB-avtal, punkterna 14.1 och 14.2, före
andra regler om fördelning mellan Parterna av krav sinsemellan såvitt avser Behandlingen.
15. LAGVAL OCH TVISTLÖSNING
15.1 För detta avtal gäller svensk rätt. Eventuell tolkning eller tvist i anledning av PUB-
avtalet, som parterna inte kan lösa på egen hand, ska avgöras av svensk allmän domstol.
16. PUB-AVTALETS TECKNANDE, AVTALSTID OCH UPPSÄGNING
16.1 PUB-avtalet gäller från och med den tidpunkt PUB-avtalet undertecknats av båda
parter och tillsvidare. Parterna äger ömsesidig rätt att säga upp PUB-avtalet att upphöra
med trettio (30) dagars varsel.
17. ÄNDRINGAR OCH UPPSÄGNING MED OMEDELBAR VERKAN M.M.
17.1 Endera part i PUB-avtalet äger rätt att påkalla omförhandling av PUB-avtalet om
motpartens ägarförhållanden ändras väsentligt eller om tillämplig lagstiftning, eller
tolkningen av den, ändras på ett för Behandlingen avgörande sätt. Påkallande av
omförhandling enligt första meningen innebär inte att PUB-avtalet till någon del upphör att
gälla utan endast att en omförhandling om PUB-avtalet ska påbörjas.
17.2 Tillägg till, och ändringar i, PUB-avtalet ska vara skriftliga och undertecknade av båda
parter.
17.3 När någon av parterna får kännedom om att motparten agerar i strid med PUB-avtalet
och/eller Instruktioner ska parten utan dröjsmål meddela motparten om agerandet.
Därefter äger parten rätt att med omedelbar verkan upphöra att utföra sina förpliktelser
enligt PUB-avtalet till den tidpunkt motparten förklarat att agerandet upphört och
förklaringen accepterats av den part som påtalat agerandet.
17.4 Om den Personuppgiftsansvarige invänder mot Personuppgiftsbiträdets anlitande av
ett nytt underbiträde, enligt detta PUB-avtal, punkten 12.6, har den
Personuppgiftsansvarige rätt att säga upp PUB-avtalet att upphöra med omedelbar verkan.
18. ÅTGÄRDER VID PUB-AVTALETS UPPHÖRANDE
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Sida
11 av
17
18.1 Vid uppsägning av PUB-avtalet ska den Personuppgiftsansvarige utan onödigt dröjsmål
begära att Personuppgiftsbiträdet överlämnar samtliga Personuppgifter till den
Personuppgiftsansvarige eller raderar dem, enligt dennes önskemål. Om Personuppgifterna
överlämnas ska det ske i ett öppet och standardiserat format. Med samtliga
Personuppgifter avses alla Personuppgifter vilka har omfattats av Behandlingen samt annan
tillhörande information såsom Loggar, Instruktioner, systemlösningar, beskrivningar och
andra handlingar som Personuppgiftsbiträdet erhållit genom informationsutbyte enligt
PUB-avtalet.
18.2 Överlämning och radering enligt PUB-avtalet, punkten 18.1, ska vara utförda senast
trettio (30) dagar räknat från den tidpunkt uppsägning gjorts enligt detta PUB-avtal,
punkten 16.1.
18.3 Behandling som utförs av Personuppgiftsbiträdet efter den tidpunkt som stadgas i
punkten 18.2 är att betrakta som en otillåten Behandling.
18.4 Bestämmelser om sekretess/tystnadsplikt i punkten 8 enligt detta PUB-avtal ska
fortsätta gälla även om PUB-avtalet i övrigt upphör av gälla.
19. MEDDELANDEN INOM RAMEN FÖR DETTA PUB-AVTAL OCH INSTRUKTIONER
19.1 Meddelanden om PUB-avtalet och dess administration inklusive uppsägning ska
skickas till respektive parts kontaktperson för PUB-avtalet.
19.2 Meddelanden om parternas samarbete om dataskydd, gällande Behandlingen, ska
skickas till respektive parts kontaktperson för parternas samarbete om dataskydd.
19.3 Meddelanden inom ramen för PUB-avtalet och Instruktioner ska skickas skriftligt. Ett
meddelande ska anses ha kommit fram till mottagaren senast en (1) arbetsdag efter att
meddelandet har skickats.
20. KONTAKTPERSONER
20.1 Parterna ska utse var sin kontaktperson för PUB-avtalet.
20.2 Parterna ska utse var sin kontaktperson för parternas samarbete om dataskydd.
21. ANSVAR FÖR UPPGIFTER OM PARTERNA OCH KONTAKTPERSONER SAMT
KONTAKTUPPGIFTER
21.1 Varje part ansvarar för att de uppgifter som anges i punkten 1 i PUB-avtalet alltid är
aktuella. Ändring av uppgifter i punkten 1 ska meddelas skriftligen enligt punkten 19.1 i
PUB-avtalet.
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Sida
12 av
17
22. PARTERNAS UNDERTECKNANDEN AV PUB-AVTALET
22.1 Detta PUB-avtal tillhandahålls antingen i digitalt format för elektroniskt tecknande
eller i pappersformat för tecknande med penna. Om PUB-avtalet tillhandahålls i digitalt
format utgår punkter 22.2–22.3.
22.2 Den Personuppgiftsansvariges undertecknande av PUB-avtalet
Ort och datum
Ort och datum
……………………………………………
……………………………………..
Undertecknande
…………………………………………….
………………………………………
Namnförtydligande
22.3 Personuppgiftsbiträdets undertecknande av PUB-avtalet
Ort
Datum
……………………………………………………………………………………………………….
Undertecknande
……………………………………………………………………………………………………….
Namnförtydligande
Versionshantering
Version
Datum
Förändringar
Ansvarig
1.1
2018-12-19
10.1, 14.1, 18.2,
PR
1.2
2019-12-17
2, 3.1, 3.3, 5.1, 6.3,
NE
6.4, 7.1, 8.2, 9.1, 9.2,
9.6, 10.1, 10.2, 11.4,
12, 13.3, 14.2, 14.3,
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Sida
13 av
17
17.3, 17.4, 18.2,
18.3, 18.4, 21.1, 22.1
1.2.1
2020-01-02
17.4
PR
Personuppgiftsansvariges Instruktion för Behandling av Personuppgifter
Utöver vad som redan framgår av Personuppgiftsbiträdesavtalet ska Personuppgiftsbiträdet
även följa nedanstående Instruktion:
1. Ändamål, föremålet och arten
Behandlingen av data sker utifrån de utryckta ändamål som definierats i upprättade
tjänsteavtal mellan Personuppgiftsansvarig och Personuppgiftsbiträde. Behandling
innefattar felsökning, lagring och administrering av generella, extra skyddsvärda och
känsliga persondata tillhörande Personuppgiftsansvarig. Administrering inkluderar
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Sida
14 av
17
larmmottagning med tillhörande direktkommunikation mellan kund och
Personuppgiftsbiträdet.
2. Behandlingen omfattar följande typer av Personuppgifter
a)
Generella personuppgifter såsom:
i.
Kunders
namn,
adressuppgifter,
telefonnummer,
e-postadress,
positioneringsuppgifter
(vid
nyttjande
av
trygghetslarm
med
spårningsfunktionalitet)
ii.
Kontaktuppgifter till kunders närstående, förvaltare, god man, eller annan
angiven kontaktperson.
b)
Extra skyddsvärda 2 personuppgifter såsom:
i.
Kunders personnummer, samordningsnummer
c)
Känsliga personuppgifter såsom:
i.
Kunders hälso- och sjukdomstillstånd.
ii.
Kunders behov av tolkning till annat språk (etnicitet)
Not 1: Kategorier av personuppgifter varierar mellan de olika system som ingår i
larmmottagningstjänsten.
Gällande
tjänsteavtal
mellan
personuppgiftsansvarig
och
personuppgiftsbiträdet definierar berört/ berörda system.
3. Behandlingen omfattar kategorier av Registrerade
•
Kunder;
Personer med trygghetslarm och/eller tjänst
•
Kontaktperson;
Närstående, förvaltare, god man, eller annan angiven kontaktperson till kund.
•
Utförarenhet;
Personer som ansvarar för att larm hänförligt till kund åtgärdas
•
Systemanvändare;
Personer som använder de system som ingår i den/de upphandlade tjänsten/tjänsterna
Not 1) Kategorier av registrerade personer varierar mellan de olika system som ingår i
larmmottagningstjänsten. Vilket/vilka system som används för databehandling beror på den/de
specifika tjänsten/tjänsterna som parterna tecknat ett tjänsteavtal för.
Not 2) Endast personer med koppling till registrerad kund och/eller som nyttjar den upphandlande
tjänsten, med tillhörande system, registreras.
4. Ange särskilda hanteringskrav vad gäller Behandling av Personuppgifter som utförs
av Personuppgiftsbiträdet/biträdena
• Personuppgiftsbiträde säkerställer att lämpliga organisatoriska och tekniska
säkerhetsåtgärder implementeras i förhållande till den tjänst som levereras och rådande
lagstiftning. Eventuella ytterligare kundspecifika säkerhetskrav regleras genom
tjänsteavtal mellan personuppgiftsansvarig och personuppgiftsbiträde.
Sekretessförbindelse ska upprättas med de personer som tar del av uppgifterna.
2 Datainspektionen. (2018). Känsliga personuppgifter. Hämtad 2019-01-05 från https://www.datainspektionen.se/lagar--
regler/dataskyddsforordningen/kansliga-personuppgifter/
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Sida
15 av
17
5. Ange särskilda tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder vad gäller Behandling
av Personuppgifter som utförs av Personuppgiftsbiträdet/biträdena
6. Ange särskilda krav på Loggning vad gäller Behandling av Personuppgifter samt vilka
som ska ha tillgång till dem
Systemloggar, åtkomstloggar och larmloggar innehållandes persondata kopplat till
Personuppgiftsansvariges kunder eller användare i systemet lagras för uppföljning- och
felsökningssyfte.
Loggar hanteras och/eller överförs ej av/till personer eller system utanför EES.
7. Lokalisering och överföring av Personuppgifter till Tredje land
Personuppgifter hanteras och/eller överförs ej av/till personer eller system utanför EU/EES, om
detta inte specifikt framgår av förteckningen på underbiträden tillhörande detta avtal, eller på
förhand, skriftligt, har överenskommits mellan personuppgiftsansvarig och personuppgiftsbiträde.
8. Övriga Instruktioner angående Behandling av Personuppgifter som utförs av
biträdet/biträdena
Elektroniska och analoga strukturerade data som lagras i datasystem gallras i syfte att skydda den
enskilda kunden och systemanvändaren vars personuppgifter lagras och hanteras.
Elektroniska och analoga ostrukturerade data gallras om detta anses rimligt utifrån rådande
tekniska och ekonomiska förutsättningar.
Lagringstid och gallringsrutiner definieras per system i förhållande till lagliga och kontraktsbaserade
behov, samt de tekniska förutsättningar som ges. Generellt gäller att uppgifter endast lagras så
länge dessa anses vara adekvata och relevanta för ändamålet med behandlingen, samt att
lagringsperioden är begränsad till ett strikt minimum.
Manuell gallring görs vid skriftlig begäran från personuppgiftsansvarig i enlighet med rådande
lagstiftning.
Automatiska gallringsrutiner tillämpas beroende på datasystem.
Personuppgiftsansvarig ansvarar primärt för att registrera och underhålla den kunddata som
behandlas av personuppgiftsbiträdets personal. Personuppgiftsbiträde är behjälplig att uppdatera
denna data om detta överenskommits med och skriftligen efterfrågats av personuppgiftsansvarig.
Felaktiga data som måste justeras för att personuppgiftsbiträdet ska kunna fullfölja sitt åtagande,
liksom data som anses kränkande eller på annat sätt strider mot gällande lagstiftning, kan ändras
av personuppgiftsbiträde och informeras personuppgiftsansvarig i efterhand.
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Sida
16 av
17
Personuppgiftsbiträdet hanterar registrerade data i enlighet med det som reglerats i detta avtal och
gällande tjänsteavtal, samt försäkrar att arbetsrutiner, utbildningsinsatser, samt organisatoriska
och tekniska åtgärder motsvarar syftet med databehandlingen.
Lista över underbiträden
Inom parentes anges de länder där respektive bolag är etablerat och från vilka personal kan
komma att behandla personuppgifter.
Ta emot larmsamtal från kommunens brukare som är beviljade trygghetslarm, förmedla
larmhändelser, dialog med kommunens personal angående larm.
SOS Alarm Sverige AB, Org.nr 556159-5819 (Sverige)
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Bilaga 5 - A-020-2022 Uppförandekod
Uppförandekod för hållbar utveckling
Produkter, tjänster och entreprenader som levereras till Högsby kommun ska vara framställda
under förhållanden som är förenliga med vår uppförandekod. Vi förutsätter att våra leverantörer
(avtalspartners) uppfyller tillämplig lagstiftning i tillverkningslandet samt utifrån de internationella
konventioner och förklaringar som uttrycks i FN:s Global Compact (www.globalcompact.org)
respekterar minst följande grundläggande principer:
• Mänskliga rättigheter
• Rättigheter i arbetslivet
• Hälsa och säkerhet på arbetsplatsen
• Minimering av miljöpåverkan
• Etiska och moraliska affärsregler
Mänskliga rättigheter
Leverantören ska respektera de mänskliga rättigheterna enligt FN:s definition.
Principer och anställdas rättigheter
Nationell lagstiftning
Lagstiftningen i de länder där leverantören är verksam ska efterlevas och utgör alltid en
miniminivå för de anställdas villkor. Ställer nationell lagstiftning högre krav än ILO:s
konventioner, eller FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, ska alltid denna ha företräde.
Ingen förekomst av barnarbete (ILO 138 och 182 samt FN:s barnkonvention, artikel 32)
Barnarbete, enligt definitionen i ILO-konventionen, får inte förekomma.
Barn får inte ha tvingats till skadligt arbete som skadar eller hindrar barnets skolgång eller hälsa.
Ingen förekomst av tvångsarbete (ILO 29 och 105)
Att utnyttja någon form av tvångs- eller straffarbete accepteras inte.
Ingen förekomst av diskriminering (ILO 100 och 111)
Diskriminering på grundval av etnisk tillhörighet, kön, religion, socialt ursprung,
funktionshinder, politiska åsikter eller sexuell orientering får inte förekomma.
Löner och arbetstider
Lön ska betalas direkt till den anställde på överenskommen tid och till fullo. Den nationellt
lagstadgade minimilönen är lägsta accepterad lönenivå. Levnadslön är alltid eftersträvansvärd.
Veckoarbetstiden får inte överstiga den lagliga gränsen och övertid ska vara kompenserad.
Skatter och avgifter ska betalas och redovisas korrekt.
Vid upphandling av entreprenader eller tjänster ska den utförande parten tillämpa villkor i
svenska kollektivavtal för de anställda.
Vid upphandling av entreprenader eller tjänster ska meddelarfrihet gälla för entreprenörens eller
underentreprenörens personal.
Föreningsfrihet och organisationsrätt (ILO 87 och 98)
I länder där föreningsrätten är begränsad eller under utveckling, ska leverantören medverka till
att anställda får möta företagsledningen för att diskutera löne- och arbetsvillkor utan negativa
konsekvenser.
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Jämställdhetsarbete
Leverantörer med mer än 25 anställda ska ha en jämställdhetsplan som uppfyller gällande lagkrav.
Leverantören har samma ansvar för att säkerställa och främja jämställdhet i sitt uppdrag som om
kommunen själv hade tillhandahållit tjänsten.
Miljö
Leverantören ska ha mål och handlingsplaner för att minska såväl sin energi- och
resursförbrukning som sitt avfall och utsläpp till mark, atmosfär och vatten. Kemikalier ska
hanteras på ett för människan och naturen säkert sätt.
Hälsa och säkerhet
Arbetsmiljön ska hålla en nivå som överensstämmer med internationella riktlinjer samt det
arbetarskydd, den arbetsrätt och det socialförsäkringsskydd som gäller i tillverkningslandet.
Anställda ska informeras om de eventuella hälsorisker som arbetet kan medföra. Alla anställda
ska ha tillgång till och använda relevant skyddsutrustning.
Etiska och moraliska affärsregler
Hög etisk standard
Vi kräver oss att våra leverantörer uppvisar hög affärsetik, att de följer gällande nationella lagar,
och att de inte på något sätt medverkar i korruption, bestickning, bedrägeri eller utpressning.
Transparenta affärsrelationer
Våra leverantörer ska varken erbjuda eller ta emot gåvor, betalningar eller andra förmåner som
kan vara ägnade att förleda mottagaren att handla mot sin plikt.
Uppföljning
Högsby kommun förbehåller sig rätten att på egen hand, eller genom tredje part, genomföra
uppföljning och kontroller på plats i produktionen.
Uppföljningarna är vid förfrågan enligt avtal obligatoriska att besvara. Vid kontroll ska leverantören
kunna visa verifikat eller annan dokumentation som styrker att kraven efterlevs. Finns behov av
komplettering av uppgifterna, exempelvis då uppgifter saknas, dokumentationen ej är tillräcklig eller
är av tvivelaktig äkthet, är leverantören skyldig att vara behjälplig med dessa för att samarbetet ska
kunna fortgå.
Skulle avvikelser upptäckas vid revisionstillfället ska leverantören vidta lämpliga åtgärder. Bedömer
Högsby kommun bristerna allvarliga nog förbehåller sig även kommunen rätten att vidta åtgärder så
som exempelvis begära vite eller avbryta samarbetet.
Genom att leverantören skriver under dokumentet intygas att leverantören, och eventuella
underleverantörer, följer de krav som är formulerade i detta dokument.
FÖRETAGETS NAMN………………………………………….....
SIGNATUR…………………………………………………………
NAMNFÖRTYDLIGANDE………………………………………..
DATUM…………………………………………………………….
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Detta dokument är elektroniskt signerat.
Signed by: CATHARINA BORGENSTIERNA
Signed by: SUSANN WINST
Date: 2023-02-28 15:13:57
Date: 2023-02-28 16:06:20
BankID refno: 6d748d21-ebe0-4284-86ae-f85a1312258a
BankID refno: 146d7f3a-01d0-47f8-b925-99ee21f4166d
VD: Catharina Borgenstierna
Socialchef: Susanne Winsth
Signature reference: 582baf1e-9261-4961-b1f2-32e29d09e48c
Kopia/bekräftelse på e-signerat dokument.
Document Outline