This is an HTML version of an attachment to the Freedom of Information request 'Sammanställning av hävda upphandlingsavtal, Knivsta kommun'.


 
 
 
 
 
Diarienummer: KS-2022/600 
 
 
Föreskrift om avgift för kopior av allmän 
handling, m.m. 

Beslutad av Knivsta kommunfullmäktige, § 20, 2023-02-02 
Knivsta kommun föreskriver följande med stöd av 2 kap. 16 § 
tryckfrihetsförordningen (1949:105). 
Allmänna bestämmelser 
1 § Avgift enligt denna taxa tas ut för fullmäktiges, nämndernas, revisorernas och 
de helägda kommunala bolagens tillhandahållande av allmänna handlingar.  
Tillhandahållandet av fullmäktiges allmänna handlingar ombesörjs av 
kommunstyrelsen. 
Det som sägs om nämnder ska även gälla revisorerna och de helägda kommunala 
bolagen. 
2 § En nämnd ska ta ut en avgift enligt bestämmelserna i 3–7 §§ när den efter 
särskild begäran lämnar ut 
1.  kopia eller avskrift av allmän handling, 
2.  utskrift av upptagning för automatisk databehandling,  
3.  kopia av video- eller ljudupptagning eller utskrift av ljudupptagning, eller 
4.  automatisk databehandlingsinformation i annan form än utskrift. 
När en avgift tas ut ska nämnden samtidigt ta ut ersättning för kostnaden för att 
sända den begärda handlingen eller kopian till mottagaren. 
Organ inom Knivsta kommun är fria från sådana avgifter som avses i första och 
andra stycket. 
3 § Återkommer samma sökande med småbeställningar som lämpligen hade 
kunnat göras i ett sammanhang får nämnden ta ut avgift redan från första sidan 
enligt 4 § eller redan från första handlingen enligt 6 § för de tillkommande 
beställningarna. 
Om sökandens beställning har sådan omfattning att beställningen inte kan 
hanteras inom ordinarie arbetstid eller om extrapersonal måste anställas får 
nämnden ta ut en avgift om 125 kronor per påbörjad fjärdedels arbetstimme för 
kopiering, material och expediering av beställningen. 
1 (2) 
 

 
 
Avgift för handling  
4 § Om en beställning omfattar tio sidor eller mer ska avgift tas ut för kopior av 
allmänna handlingar och för utskrifter av upptagningar för automatisk 
databehandling enligt 2 § 1 och 2 samt för inskanning av fysisk handling till 
elektroniskt format. 
Avgiften för en beställning av tio sidor är 50 kronor. För varje sida därutöver är 
avgiften 2 kronor. 
5 § Vid beställning av kopia eller utskrift bestäms avgiften efter det antal sidor 
som fordras för att utföra uppgiften med den utrustning som nämnden normalt 
använder för sådant ändamål. 
Avgift för utlämnande i elektronisk form 
6 § Om en beställning omfattar tio handlingar eller mer ska avgift tas ut för 
utlämnande av allmänna handlingar i elektronisk form enligt 2 § 3 och 4. 
Avgiften för en beställning av tio handlingar är 50 kronor. För varje handling 
därutöver är avgiften 2 kronor. 
7 § Sker utlämnandet på datamedium ska nämnden ta ut avgift för datamediet och 
överföringen till detta. Kommunstyrelsen fastställer denna avgift. 
Avgift för avskrift av allmän handling 
8 § Avgiften för avskrift av allmän handling enligt 2 § 1 eller utskrift av 
ljudupptagning enligt 15 § 3 är 125 kronor per påbörjad fjärdedels arbetstimme. 
Avgift enligt EU:s dataskyddsförordning 
9 § Nämnderna har i vissa fall rätt till ersättning för framtagande av ytterligare 
kopior av personuppgifter under behandling enligt artiklarna 12.5 och 15.3 EU:s 
dataskyddsförordning. 
Avgiften för framtagande av kopia är 125 kronor per påbörjad fjärdedels 
arbetstimme. För framställande av papperskopia är avgiften 2 kronor per sida. 
Ikraftträdande 
Denna föreskrift träder i kraft den 1 mars 2023. 
1.  Fullmäktiges beslut den 10 februari 2016 om avgifter för kopior upphör att 
gälla efter 28 februari 2023. 
2.  Äldre beslut om avgifter ska gälla för beställningar som inkommer innan 
ikraftträdandet. 
 
2 (2) 
 

Document Outline