IT-POLICY
ANTAGEN AV KOMMUNFULLMÄKTIGE, 2018-01-29 § 3 GÄLLER FRÅN OCH MED 2018-02-01
IT-POLICY
HAGFORS KOMMUN
INLEDNING
Hagfors kommuns IT-policy ska utgöra ett stöd för Hagfors
kommuns verksamheter och beskriver vision och övergripande mål
för IT inom kommunen. För att nå uppsatta mål finns en IT-plan
framtagen som beskriver hur kommunens mål och vision inom IT-
området ska uppnås. IT-policyn ger även svar på vilket sätt ledning
och styrning och vilka ansvarsområden som finns inom IT.
VISION
Hagfors kommuns vision är att IT ska verka för en ökad nytta för medborgare, brukare,
anställda, och förtroendevalda på ett så effektivt sätt som möjligt. Policyn ska stödja
kommunens långsiktiga strategier och bidra till att uppfylla uppsatta mål.
ÖVERGRIPANDE MÅL • Stödja kommunens strategiska arbete och bidra till att nå uppsatta mål
• Bedriva IT-arbetet med tydliga mål och ansvarsroller
• Skapa nöjda användare genom att tillgängliggöra och skapa en effektiv och
ändamålsenlig IT-miljö
• Ökad grad av E-förvaltning för att skapa en enklare och öppnare samt mer effektiv
förvaltning med högre tillgänglighet för privatpersoner och företag
• Bidra till en effektiv samverkan inom kommunen samt med andra kommuner i
regionen och andra statliga förvaltningar
• Hagfors kommun ska bidra till ett hållbarare samhälle genom att ta hänsyn till miljö
och hållbarhetstänk när man köper in och bygger IT-lösningar för framtiden
STRATEGISK INRIKTNING
Hagfors kommun har antagit en strategisk inriktning på flera områden som syftar till att IT
ska understödja och bidra till att uppnå uppsatta mål kan realiseras inom följande områden:
MOBILITET
För att stödja och tillgodose individers behov så behöver vi kunna utföra våra
arbetsuppgifter mobilt och flexibelt vilket förutsätter att det finns en bakomliggande
infrastruktur som stödjer detta arbetssätt. Det kan handla om datorer, surfplattor,
telefoner och liknande och inte minst tillgång till kommunikation i form av trådlöst
nät, (WIFI).
PLATTFORMSOBEROENDE WEBBAPPLIKATIONER
Allt fler applikationer levereras som funktion eller molntjänster från olika leverantörer
vilket gör beroendet av lokal drift av egna applikationer minskar. Detta i sin tur gör
även beroendet att använda traditionella operativsystem på datorerna minskar.
SIDA 2/3
IT-POLICY
HAGFORS KOMMUN
SÄKERHET
Då allt mer arbete och informations flyttas ut och ges åtkomst till från olika håll så
behöver även säkerheten följa med! Det handlar om att rätt individ ska ha tillgång till
rätt information vilket kräver att information skyddas mot otillbörlig åtkomst, förvanskas
eller i värsta fall försvinner.
SAMVERKAN
För att fortsatt kunna erbjuda bra tjänster och tillgodose ökade krav och behov från an-
vändare och myndigheter så förutsätter det samverkan inom vissa områden.
E-FÖRVALTNING
För att tillgodose alla krav och önskemål på en effektiv och tillgänglig förvaltning så
krävs en ökad grad av E-förvaltning och service.
FÖRVALTNINGSORGANISATION IT
Mycket av dagens arbete för IT-avdelningen går åt till teknisk drift och underhåll av
system. En framtida IT-avdelning kommer behöva lägga mer tid på att understödja de egna
verksamheternas digitaliseringsarbete. Detta innebär konkret att allt fler bastjänster som
inte är verksamhetsinriktade köps som funktion. IT-avdelningens uppgift framåt handlar i
allt större utsträckning om att stötta verksamheten med behov, kravställning, innovation,
utveckling och liknande.
IT-STYRNING OCH FÖRVALTNING
IT-STYRNING, ROLLER OCH ANSVAR
Kommunfullmäktige fastställer Hagfors kommuns IT policy
KOMMUNSTYRELSEN ANSVARAR FÖR ATT IT-VERKSAMHETEN GENOM ATT:
• Fastställa IT-strategin/planen
• Tillgodose verksamhetens krav och behov vad det avser säkerhet, och skydd av
personlig integritet
UTSKOTT/NÄMNDER SOM STYR ÖVER FÖRVALTNINGARNA ÄR SYSTEMÄGARE PÅ
VERKSAMHETSSYSTEMEN OCH ANSVARAR FÖR:
• Verksamhetsansvar
• Kompetensförsörjning för respektive system
• Avdelningschef utser systemförvaltare för respektive system
IT-RÅDET, REPRESENTERAR HELA VERKSAMHETEN OCH HAR TILL UPPGIFT ATT
FÅNGA UPP DESS SAMLADE BEHOV MEN HAR INGET BESLUTANDE MANDAT
• Bereda ärenden och titta på behov
• Samordning vid inköp av licenser och nya system samt vid större uppgraderingar
• Administrativa chefen är sammankallande
SIDA 3/3
IT-POLICY
HAGFORS KOMMUN
LEDNINGSGRUPPEN ANSVARAR FÖR ATT:
• Bereda ärenden
• Skapa budgetunderlag
• Utse representanter till IT-rådet
ADMINISTRATIVA ENHETENS IT-FUNKTION UNDERSTÖDJER ÖVRIG VERKSAMHET GENOM ATT:
• Samverka med systemägare och verksamhetsägare
• Rådgivande gällande arkitektur och säkerhet
• Inköp av system och infrastruktur samt resursfördelning
• Systemägare för gemensamma resurser system kyla, e-post, kommunikation,
datalagring, servrar, backup
• Förvaltning av gemensamma system och infrastruktur
• Drift och underhåll av system
STYRANDE DOKUMENT • IT-planen syftar till att beskriva de initiativ och vägen fram till framtida önskat
läge(Målmiljö)
• Riktlinjer för informationssäkerhet är det dokument som beskriver hur information
inom kommunen ska hanteras
• Riktlinjer för användande är det dokument som reglerar användandet av IT inom
Hagfors kommun
UPPFÖLJNING • Uppföljning av IT-Policyn sker vid behov och initieras av IT-rådet.
SIDA 4/3