Instruktion
2023-11-23
Fi2023/00342
Finansdepartementet
Skatte- och tullavdelningen
Instruktion inför möte i arbetsgruppen för skattefrågor, hög nivå,
torsdag den 23 november
Dagordning och mötesdokument HLWP den 23 november
Dagordning: CM 5224/2023
Kommenterad dagordning: WK 15074/2023 REV 1
1
DP 9. Övriga frågor
- Lägsuppdatering från ordförandeskapet om FATCA
2
3
4
5
6
7
8
9
12
13
15
16
17
18
Dagordningspunkt 9: Övriga frågor- FATCA
1. Huvudbudskap och handlingslinje
Informationspunkt. SE kan lyssna av informationen. Inlägg ej påkallat.
2. Bakgrund
Svårigheterna gör sig framför allt gällande med avseende på befintliga
konton. FATCA-avtalen enligt modell 1 innehöll från början ett undantag
från kravet på amerikanska TIN-nummer för befintliga konton. Undantaget
gällde dock bara för rapportering avseende kalenderåren fram till och med
2017. Därefter skulle det alltså gälla ett absolut krav på att inhämta och
rapportera amerikanskt TIN-nummer även för befintliga konton. Detta
skapade problem eftersom de finansiella instituten ibland inte kan inhämta
och rapportera amerikanskt TIN-nummer. Det gäller t.ex. om kontohavaren
inte har något sådant nummer eller vägrar att lämna det till det finansiella
institutet. Betydande brister i efterlevnaden av FATCA-avtal enligt modell 1
kan leda till att det finansiella institutet anses vara icke-deltagande med
avseende på FATCA och belopp kan hållas inne på betalningar från
amerikanska finansiella institut. Med anledning av dessa problem publicerade
U.S. Treasury och IRS den 25 september 2017 sin första notis om lättnader i
TIN-kravet. Det notisen gällde för rapportering avseende 2017–2019. Under
den tidsperioden var det inte nödvändigt att inhämta och rapportera
amerikanskt TIN-nummer för befintliga konton om det finansiella institutet i
stället rapporterade födelsedatum, årligen begärde in amerikanskt TIN-
nummer från kontohavaren och årligen genomsökte sin elektroniskt sökbara
data efter det amerikanska TIN-numret. 2019 tog IRS också fram
lättnadsprocedurer för skatteredovisning av vissa personer som vill säga upp
sitt amerikanska medborgarskap. Enligt IRS rapporteras det dock
fortfarande inte alltid amerikanska TIN-nummer som det ska.
U.S. Treasurys och IRS:s notis 2023-11 är en något utbyggd variant av den
tidigare notisen från 2017. För att lättnadsreglerna ska kunna tillämpas av
finansiella institut ställs det krav både på de finansiella instituten och på
jurisdiktioner med FATCA-avtal enligt modell 1. Som i den tidigare notisen
ställs det krav på att det finansiella institutet i stället rapporterar
19
födelsedatum, årligen begär in amerikanskt TIN-nummer från kontohavaren
och årligen genomsöker sin elektroniskt sökbara data efter det amerikanska
TIN-numret. Nytt jämfört med den tidigare notisen är att det finansiella
institutet också ska rapportera en TIN-kod för varje konto där amerikanskt
TIN-nummer saknas. TIN-koderna tillhandahålls av IRS. Sådana koder har
tidigare frivilligt kunnat lämnas. I notisen anges också att viss information
från U.S. State Department och IRS ska kommuniceras till kontohavaren i
samband med att det finansiella institutet begär in amerikanskt TIN.
Kommunikationen ska ske på det sätt som troligast når mottagaren. Vad
avser de krav som ställs på jurisdiktioner med FATCA-avtal enligt modell 1,
som ju nästan alla medlemsstater är, gäller att de före utgången av september
året efter det år som uppgifterna avser ska göra ansträngningar i god tro för
att 1) uppmuntra amerikanska medborgare i landet att lämna amerikanskt
TIN-nummer till de finansiella instituten när det efterfrågas, 2) framtvinga
efterlevnad av finansiella institut som har identifierats som potentiellt icke-
efterlevande av den amerikanska behöriga myndigheten, 3) uppmuntra
finansiella institut i landet att inte diskriminera amerikanska medborgare som
lämnar amerikanskt TIN-nummer, och 4) om det efterfrågas av USA, ta steg
för att ingå överenskommelse mellan behöriga myndigheter för att
implementera ett FATCA-avtal, ändra en bilaga II (där undantagna
finansiella institut och konton listas) till ett FATCA-avtal eller utbyta land-
för-land-rapporter. Kraven på jurisdiktioner med FATCA-avtal enligt
modell 1 kommer att anses vara uppfyllt med avseende på rapportering för
2022. Det innebär att åtgärder kommer att förväntas ha vidtagits senast vid
utgången av september 2024. Den nya notisen gäller för 2022–2024 och det
finns alltså fortfarande inte någon permanent lösning.
3. Svensk ståndpunkt
Inte aktuellt.
20