BILAGA 3
1 (8)
Datum:
2020-04-07
Diarienummer:
A623.886/2019
UTVÄRDERING
UPPHANDLING AV IT-
KONSULTFÖRMEDLARTJÄNST
Postadress
Besöksadress
Telefon
Webbplats
E-post
Polismyndigheten
Polhemsgatan 30
114 14
polisen.se
xxxxxxxxxxx.xxxxxx@xxxxxxx.xx
Box 12256
Stockholm
102 26 Stockholm
link to page 3 link to page 3 link to page 4 link to page 4 link to page 5 link to page 5 link to page 6 link to page 6 link to page 6 link to page 6 link to page 7 link to page 7 link to page 7 link to page 8
2
It-avdelningen
2020-04-07
A623.886/2019
It-upphandling
1 Utvärderingsmodell ................................................................................... 3
Kvalitet – lösningar för de olika utvärderingsområdena ........................... 3
2 UTVÄRDERINGSOMRÅDE A - Införande ............................................ 4
2.1
Polismyndighetens behovsbeskrivning .............................................. 4
2.2
Anbudsgivarens lösning .................................................................... 5
2.3
Mervärden .......................................................................................... 5
3 UTVÄRDERINGSOMRÅDE B – Webbportal ........................................ 6
3.1
Polismyndighetens behovsbeskrivning .............................................. 6
3.2
Anbudsgivarens lösning .................................................................... 6
3.3
Mervärden .......................................................................................... 6
4 UTVÄRDERINGSOMRÅDE C – Konsultförmedlartjänst ...................... 7
4.1
Polismyndighetens behovsbeskrivning .............................................. 7
4.2
Anbudsgivarens lösning .................................................................... 7
4.3
Mervärden .......................................................................................... 8
3
It-avdelningen
2020-04-07
A623.886/2019
It-upphandling
1 Utvärderingsmodell
De anbud som uppfyller samtliga ställda obligatoriska krav (ska-krav) kommer
att utvärderas enligt vad som framgår av detta avsnitt.
Polismyndigheten kommer att anta det anbud som är det ekonomiskt mest för-
delaktiga anbudet grundat på bästa förhållande mellan pris och kvalitet. Polis-
myndigheten har satt fasta takpriser samt fasta procentpåslag för levererade
konsulter, se Bilaga 4b – Bilaga 3 Pris. Följaktligen utvärderas enbart anbuds-
givarens kvalitet. Följande kriterier kommer att användas.
• Lösningar för Polismyndighetens olika utvärderingsområden, som besk-
rivs i avsnitt 2-4 nedan.
• Poängsättning för de olika utvärderingsområdena i enlighet med denna
bilaga utgör grunden för beräkningen. Erhållna poäng summeras och det
värde som erhålls vid beräkningen är anbudets totala utvärderingstal.
Anbudet som erhåller det högsta utvärderingstalet är det anbud som Polismyn-
digheten kommer att anta.
Om två eller flera anbud får samma utvärderingstal kommer det anbud som
fått högst poäng för utvärderingsområde C (konsultförmedlartjänst) att tillde-
las ramavtalet. Om flera anbud får samma poäng även i detta avseende kom-
mer det anbud som fått högst poäng för utvärderingsområde B (webbportal) att
tilldelas ramavtalet. Om flera anbud får samma poäng även i detta avseende
kommer det anbud som fått högst poäng för utvärderingsområde A (införande)
att tilldelas ramavtalet. Om flera anbud får samma poäng även i detta avseende
kommer vinnande anbud att bestämmas genom lottning. Lottningen kommer
att genomföras av Polismyndigheten med två vittnen inom Polismyndigheten
närvarande för att säkerställa förfarandets opartiskhet.
Kvalitet – lösningar för de olika utvärderingsområdena
Nedan beskrivs de tre utvärderingsområden som Polismyndigheten kommer
att utvärdera.
Anbudsgivare redovisar i sitt anbud sin lösningsbeskrivning för respektive
utvärderingsområde. Syftet med Anbudsgivarens redovisning är dels att ge
Polismyndigheten möjlighet att utvärdera anbudet, dels ge Polismyndigheten
underlag och förståelse för Anbudgivarens lösningsförslag inför en eventuell
kommande förhandling.
Anbudsgivarens lösning för respektive utvärderingsområde kommer att bedö-
mas enligt tabellen nedan:
4
It-avdelningen
2020-04-07
A623.886/2019
It-upphandling
ar-
edl
m
e
tal
tför
and
ul
ör
ebbpor
ons nst
Inf
W
K tjä
Ej godkänt
Lösningsbeskrivningen saknar delar
0
0
0
av de efterfrågade uppgifterna eller
uppnår inte ”Polismyndighetens be-
hovsbeskrivning”
Acceptabel
Lösningsbeskrivningen har de efter-
10
10
10
frågade uppgifterna och uppnår ”Po-
poäng poäng poäng
lismyndighetens behovsbeskrivning”.
Stort mervärde – Lösningsbeskrivningen har de efter-
15-30 15-30 15-30
Mycket stort
frågade uppgifterna och uppnår ”Po-
poäng poäng poäng
mervärde
lismyndighetens behovsbeskrivning”.
Därutöver uppfyller lösningen en
eller flera av de punkter som Polis-
myndigheten premierar.
För att uppfylla enskild mervärdes-
punkt ska anbudsgivaren utförligt
beskriva konkreta processer, mo-
deller, rutiner eller liknande för att
uppfylla punkten samt tydligt och
trovärdigt redovisa hur dessa proces-
ser, modeller, rutiner eller liknande
leder till att punkten är uppfylld.
För varje uppfyllt mervärde erhålls
fem (5) poäng.
Maximal poäng som anbudsgivare kan erhålla är 90 poäng
2 UTVÄRDERINGSOMRÅDE A - Införande
2.1 Polismyndighetens behovsbeskrivning
Polismyndigheten efterfrågar en lösning för införandet som ger
1. ett införande som är kvalitetssäkrat, välplanerat, punktligt och innehål-
ler relevanta resurser och aktiviteter
2. ett införande som leder till det resultat som upphandlingen omfattar så
att Polismyndigheten får tillgång till efterfrågade funktioner med krav-
ställd kvalitet på utsatt tid
3. ett införande som sker parallellt med It-avdelningens pågående verk-
samheten med så få störningar som möjligt
5
It-avdelningen
2020-04-07
A623.886/2019
It-upphandling
2.2 Anbudsgivarens lösning
Anbudsgivaren redovisar en lösningsbeskrivning för införandet som bör inne-
hålla:
1. Införandeplan i enlighet med Polismyndigheten behov ovan. Denna bör
innehålla minst
a. Genomförandeplan
b. Organisation/roller
c. Anbudsgivarens ansvar och anbudsgivarens förväntningar på
Polismyndigheten
d. Tidplan
e. Beskrivning av utbildning för Polismyndighetens användare
f. Förslag till sanktionsmodell vid försening av införandet
2. En beskrivning över hur Anbudsgivaren säkerställer att införandet
kvalitetssäkras, inklusive riskbedömning och riskhantering, så att infö-
randet sker med ett minimum av störningar.
2.3 Mervärden
Polismyndigheten premierar om lösningen och anbudsgivarens redovisning
tydligt
1. visar att Anbudsgivaren har en rimlig tidplan och tydliga rutiner och
processer för införandet samt en tydlig och relevant ansvarsfördelning
mellan Anbudsgivaren och Polismyndigheten, dessutom hur detta leder
till ett effektivt införande för Polismyndigheten.
2. visar på ett proaktivt arbetssätt och visar hur risker förebyggs och han-
teras
3. har en sanktionsmodell som skapar ett tydligt incitament för Anbuds-
givaren att leverera i tid.
4. beskriver en kundanpassad utbildning som är enkel och flexibel för Po-
lismyndighetens användare att ta del av.
Redovisning av anbudsgivarens lösningsförslag för införandet. Redovis-
ningen bör inte överstiga 10 A4-sidor. Redovisningen ska ske i separat
dokument som namnges ”Redovisning Införande” eller motsvarande.
Hänvisning till bilaga:
Bilaga Redovisning Införande
6
It-avdelningen
2020-04-07
A623.886/2019
It-upphandling
3 UTVÄRDERINGSOMRÅDE B – Webbportal
3.1 Polismyndighetens behovsbeskrivning
För att Polismyndigheten ska erhålla maximal nytta av upphandlingsföremålet
är webbportalens utformning och innehåll av stor vikt. Polismyndighetens be-
hov består i att med enkelhet kunna genomföra avrop via en webbportal. Por-
talen ska stödja upprättande av uppdragsbeskrivning, val av konsult, hantering
av avrop och uppföljning samt förlängningar och uppsägningar.
Vidare har Polismyndigheten ett behov av att via webbportalen ta fram sta-
tistik för både konsulter som vid tillfället är i uppdrag vid Polismyndigheten
samt avslutade uppdrag. Vilken statistik som portalen minst ska innehålla
framgår av Bilaga 2 Kravspecifikation.
Vidare har Polismyndigheten ett behov av att via webbportalen kunna kom-
municera med Leverantören.
3.2 Anbudsgivarens lösning
Anbudsgivaren redovisar en lösningsbeskrivning för Webbportalen som bör
innehålla:
1. Illustrerande bilder som visar hur webbportalen fungerar i praktiken
avseende de olika stegen i avropsprocessen, statistik och uppföljning
(bakomliggande data kan vara fiktivt).
2. En beskrivning av möjligheter för Polismyndigheten att påverka inne-
håll, funktion och utformning av webbportalen
3. Beskrivning av behörighetsstrukturer i olika nivåer
4. Beskrivning av en webbportal som är användarvänlig, enkel att förstå
och väl anpassad för avropsprocessen, uppföljning och statistik
5. Beskrivning av ett enkelt, tydligt och ändamålsenligt sätt för Polis-
myndigheten att kommunicera med Leverantören via webbportalen
3.3 Mervärden
Polismyndigheten premierar om lösningen och anbudsgivarens redovisning
tydligt
1. visar att anbudsgivarens webbportal kan hantera en bred flora av olika
typer av statistik utöver vad som kravställts i Bilaga 2 Kravspecifikat-
ion
2. visar hur anbudsgivarens webbportal kan utvecklas efter Polismyndig-
hetens behov under avtalstiden
7
It-avdelningen
2020-04-07
A623.886/2019
It-upphandling
3. presenterar en webbportal som har en responsiv design och kan använ-
das från webbläsare i mobila enheter
4. presenterar en webbportal som är tillgänglighetsanpassad enligt EU:s
webbtillgänglighetsdirektiv (EN 301 549) och uppfyller standarden
WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) 2.1 nivå AA och se-
nare versioner när dessa finns publicerade.
Redovisning av anbudsgivarens lösningsförslag. Redovisningen bör inte
överstiga 10 A4-sidor. Redovisningen ska ske i separat dokument som
namnges ”Redovisning webbportal” eller motsvarande.
Hänvisning till bilaga:
Bilaga Redovisning webbportal
4 UTVÄRDERINGSOMRÅDE C – Konsultförmedlartjänst
4.1 Polismyndighetens behovsbeskrivning
Polismyndigheten har behov av att få bästa möjliga kompetens till ett konkur-
renskraftigt pris vid varje enskilt avrop. Anbudsgivaren ska för att erhålla
mervärde nedan redovisa hur detta säkerställs. Vidare har Polismyndigheten
behov av att avropsprocessen är enkel och smidig för att minska det administ-
rativa arbetet för Polismyndigheten.
Vidare har Polismyndigheten behov av att Leverantörens kundansvarige och
förmedlare har hög kompetens och lång erfarenhet av förmedling av konsulter
samt kompetens inom it-området.
Polismyndigheten har ett behov av att befintliga kontrakt på ett effektivt sätt
kan överföras till konsultförmedlaren vid lämpligt tillfälle.
4.2 Anbudsgivarens lösning
Anbudsgivaren redovisar ett arbetssätt som bör innehålla minst
1. Beskrivning av hur Leverantören bygger och upprätthåller sitt nätverk
av konsulter
2. Beskrivning av anbudsgivarens arbetssätt som medför minskat admi-
nistrativt arbete för Polismyndigheten samt leder till att Polismyndig-
heten erbjuds konsulter som uppfyller uppställda krav till konkurrens-
kraftiga och marknadsmässiga priser
3. Beskrivning av hur anbudsgivaren interagerar med Polismyndigheten
genom hela avropsprocessen samt följer upp pågående uppdrag
8
It-avdelningen
2020-04-07
A623.886/2019
It-upphandling
4. Beskrivning av offererad förmedlingsorganisation
a. vilka roller som ingår i förmedlingsorganisationen
b. vilken erfarenhet av konsultförmedling respektive person i för-
medlingsorganisationen har
c. hur anbudsgivaren upprätthåller kompetens och kvalitet i för-
medlingsorganisationen
4.3 Mervärden
Polismyndigheten premierar om lösningen i anbudsgivarens redovisning tyd-
ligt 1. Visar att kundansvarige har arbetat minst tio (10) år med konsultför-
medling inom it-området. Vidare ska kundansvarige ha högskoleexa-
men inom It eller ha förvärvat motsvarande erfarenhet och kompetens
på annat sätt för att erhålla mervärde.
2. Visar att kundansvarige har arbetat med förmedling av it-konsulter till
organisation som omfattas av LOU eller LUF i minst tre (3) år. Erfa-
renheten ska ha införskaffats under de senaste fem (5) åren för att an-
budsgivaren ska erhålla mervärde.
3. Visar hur anbudsgivaren löpande under uppdragsperioden följer upp de
konsulter som har levererats.
4. Visar hur anbudsgivaren verkar för att attrahera och bibehålla konsul-
ter.
Redovisning av anbudsgivarens lösningsförslag. Redovisningen bör inte
överstiga 10 A4-sidor. Redovisningen ska ske i separat dokument som
namnges ”Redovisning Konsultförmedlartjänst” eller motsvarande.
Hänvisning till bilaga:
Bilaga Redovisning Konsultförmedlartjänst
Document Outline