Överläggningspromemoria
2023-09-12
Justitiedepartementet
Polisenheten
Överläggning i justitieutskottet den 14 september 2023
Rättsaktens fullständiga namn: Europaparlamentets och rådets förordning
om förebyggande och bekämpning av sexuellt övergreppsmaterial mot barn
Dokument: 12611/23
Tidigare dokument: KOM (2022) 209 Slutlig, FaktaPM 2021/22 FPM:99
Tidigare behandlad vid samråd i EU-nämnden: 22-12-02
Tidigare behandlad vid möte i justitieutskottet: 22-12-01 och 23-04-20
Tidigare behandlad vid möte i konstitutionsutskottet: 22-12-15 och 23-04-18
Bakgrund
I maj 2022 presenterade kommissionen sitt förslag till förordning, vars
målsättning är att effektivt bekämpa missbruket av elektroniska
kommunikationer och digitala tjänster för lagring och spridning av sexuellt
övergreppsmaterial samt kontakt med barn i sexuella syften (grooming).
Rättslig grund och beslutsförfarande
Den rättsliga grunden för förslaget är artikel 114 i fördraget om Europeiska
unionens funktionssätt (FEUF) som handlar om åtgärder för att säkerställa att
den inre marknaden fungerar. Förslaget antas genom det ordinarie
lagstiftningsförfarandet. Det innebär att förordningen beslutas gemensamt av
Europaparlamentet och rådet. Rådet fattar beslut med kvalificerad majoritet.
Förslag till svensk ståndpunkt
Regeringen välkomnar ordförandeskapets arbete med förordningsförslaget.
Det är viktigt att arbetet för att förebygga och bekämpa sexuella övergrepp
mot barn kan bedrivas på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. Brottsligheten
är allvarlig och omfattade. Situationen riskerar att förvärras. Därför är det
viktigt att förhandlingarna om förordningen kan föras framåt.
Samtidigt bör flera rättssäkerhets- och integritetsaspekter få ökat genomslag
för att nå rätt balans i förslaget. Regeringen kommer att verka för sådana
förändringar som ytterligare stärker rättssäkerheten och minskar intrånget i
den personliga integriteten. Detta utan att den brottsbekämpande effekten i
förslaget äventyras. Regeringen avser i linje med det att verka för att begränsa
tillämpningsområdet till dels redan känt och av medlemsstaterna identifierat
övergreppsmaterial och alltså utesluta nytt material och grooming, dels till
endast nummeroberoende tjänster, så kallade kommunikationsappar, vilket
utesluter sedvanlig mobiltelefoni och sms.
Regeringen välkomnar inrättandet av ett samordnande och stödjande EU-
center. Det bör bland annat ges i uppgift att driva ett utvecklingsarbete mot
en ännu säkrare och mer precis spårning av tidigare okänt material och
grooming, med hjälp av nya tekniska metoder, t.ex. AI. Regeringen kommer
att verka för ett bibehållet nationellt handlingsutrymme när det gäller hur
arbetet ska organiseras och utvecklas.
Regeringen ställer sig positiv till att endast domstolar eller oberoende
myndigheter ska kunna besluta om spårningsordrar samt att behöriga
myndigheter ska kunna utfärda ordrar för att avlägsna, blockera och avlista
identifierat och publikt tillgängligt sexuellt övergreppsmaterial från
sökmotorer och värdtjänster. Regleringen bör så långt som möjligt vara
teknikneutral för att möjliggöra en ändamålsenlig teknikanvändning. En
spårningsorder måste i sista hand kunna verkställas utan hinder av att en tjänst
är krypterad, t.ex. genom en maskinscanning innan meddelandet krypteras och
skickas. Samtidigt får inte informationssäkerheten äventyras, krypterade
meddelanden ska vara skyddade mot obehörig åtkomst. Kraven på berörda
tjänsteleverantörer får inte heller bli orimliga.
Regeringen bevakar även att den slutliga förordningen inte kommer i konflikt
med konstitutionella regler om tryckfrihet och mediegrundlagar.
2 (6)
Europaparlamentets inställning
Europaparlamentet har presenterat sitt förslag. Det innehåller sammanlagt
1619 ändringsförslag som omfattar samtliga områden i förordningsförslaget.
Förslaget
Syftet med förslaget är förebygga och bekämpa lagring och spridning av
sexuellt övergreppsmaterial samt kontakt med barn i sexuella syften
(grooming) i elektroniska kommunikationer och digitala tjänster. Det föreslås
därför en skyldighet för tjänsteleverantörer att bedöma, förebygga, minska och
rapportera risker för sådant missbruk av deras tjänster. Dessa skyldigheter
föreslås vara förenade med möjligheter till administrativa sanktioner.
Den mest ingripande åtgärden i förslaget är den s.k. spårningsordern. En
spårningsorder ska kunna riktas mot en kommunikations- eller lagringstjänst
om det bedöms föreligga en signifikant och aktuell eller förutsägbar risk för
att tjänsten används för spridning eller lagring av övergreppsmaterial och
tjänsten inte själv vidtagit åtgärder för att förhindra detta. Spårningsordens
syfte är att med tekniska verktyg identifiera förekomst av övergreppsmaterial
eller grooming i tjänsten. Spårningsordern beslutas av domstol eller oberoende
myndighet. Förslaget innebär en uttrycklig reglering om att förordningen inte
ska medföra någon ändring av skyldigheten att respektera de rättigheter,
friheter och principer som avses i artikel 6 i EU-fördraget och ska tillämpas
utan att det påverkar tillämpningen av grundläggande principer som rör
yttrande- och informationsfriheten.
Under de pågående förhandlingarna har ett flertal ändringar av
kommissionens ursprungliga förslag skett. Bland annat har det förtydligats att
spårningsordern ska vara en sista utväg när andra mindre ingripande åtgärder
visat sig verkningslösa. Det har också klargjorts att förslaget inte hindrar eller
förbjuder användning av helsträckskryptering. Det har även förtydligat
förhållandet till EU:s generella övervakningsförbud i förordningen om digitala
tjänster (förordning (EU) 2022/2065).
Ett nytt europeiskt centrum för att förebygga och motverka sexuella
övergrepp mot barn (EU-centret) ska inrättas. Dess uppgifter ska bland annat
vara att bidra till genomförandet av förordningen, hantera och distribuera till
nationella myndigheter de rapporter som kommer in från leverantörer och att
skapa, underhålla och driva databaser med indikatorer på sexuellt
övergreppsmaterial som leverantörer kommer att behöva för att kunna
3 (6)
uppfylla sina skyldigheter. Centret ska vidare ge stöd till medlemsstaterna och
i nära samarbete med dessa och Europol utveckla tekniska och praktiska
metoder för att förbättra och förstärka arbetet mot sexuella övergrepp mot
barn.
Gällande svenska regler och förslagets effekter på dessa
Förordningens bestämmelser blir direkt tillämpliga i Sverige från och med
ikraftträdandet. Några författningsändringar för att regleringen ska bli gällande
i Sverige krävs därför inte.
De regler som finns i svensk rätt är emellertid inte anpassade för de
skyldigheter, befogenheter, arbetssätt och samarbete som föreslås. Det
kommer därför att krävas kompletterande svensk lagstiftning, bland annat när
det gäller behöriga svenska myndigheter, överklagandemöjligheter och
sanktioner.
Regeringen bedömer att förslaget är förenligt med regeringsformens
bestämmelser om yttrande- och informationsfriheterna. I fråga om
tryckfriheten och motsvarande frihet att yttra sig i ljudradio, television och i
vissa liknande överföringar, offentliga uppspelningar ur en databas samt
filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar gäller
tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL).
Förslaget om att förordningen ska tillämpas utan att det påverkar
tillämpningen av grundläggande principer som rör yttrande- och
informationsfriheten medför enligt regeringens preliminära bedömning att
TF:s och YGL:s regler inte åsidosätts. I sammanhanget kan nämnas att
barnpornografi uttryckligen är undantaget från TF:s och YGL:s
tillämpningsområde (se 16 kap. 10 a § Brottsbalken, 1 kap. 14 TF och 1 kap.
21 § YGL). Barnpornografi saknar alltså skydd enligt TF och YGL.
Budgetära konsekvenser/konsekvensanalys
Regeringen bedömer att genomförande av förslaget medför nya uppgifter för
svenska myndigheter. I synnerhet kommer den nationella samordnande
myndigheten behöva bygga upp en ny organisation med personal, IT-stöd
m.m. Finansiering bedöms kunna ske genom omfördelning inom
myndigheternas befintliga ekonomiska ramar.
Nya initiativ på EU-nivå, till exempel inrättande av ett nytt EU-center eller
andra åtaganden och ambitionshöjningar som är utgiftsdrivande på EU-
4 (6)
budgeten ska finansieras genom omprioriteringar i den fleråriga budgetramen
(MFF) i enlighet med den förordningen. Finansiering av eventuella
merkostnader ska ske i linje med de principer om statens budgetneutralitet
som riksdagen beslutat om (prop. 1994/95:40, bet. 1994/95:FiU 5, rskr.
1994/95:67).
Övrigt
Följande fackuttryck förklaras nedan.
Värdtjänst: en tjänst som innebär att information som tillhandahållits av en
användare av tjänsten lagras på dennes begäran.
Interpersonell kommunikationstjänst: en tjänst som vanligen tillhandahålls
mot ersättning och som möjliggör direkt interpersonellt och interaktivt
informationsutbyte via elektroniska kommunikationsnät mellan ett begränsat
antal personer, varigenom de personer som inleder eller deltar i
kommunikationen bestämmer vem eller vilka som ska vara mottagare av
denna; den inbegriper inte tjänster som möjliggör interpersonell och interaktiv
kommunikation enbart som en extrafunktion av mindre betydelse som är
direkt kopplad till en annan tjänst.
Sexuellt övergreppsmaterial mot barn: sådant material som utgör
barnpornografi eller utnyttjande av barn för sexual posering enligt
definitionerna i artikel 2, punkten (c) och (e) i direktiv 2011/93 EU om
bekämpning av sexualbrott mot barn och barnpornografi m.m.
Känt sexuellt övergreppsmaterial: potentiellt sexuellt övergreppsmaterial
som upptäcks med användning av de indikatorer som finns den databas med
indikatorer som avses i artikel 44(1) punkten (b).
Nytt sexuellt övergreppsmaterial: potentiellt sexuellt övergreppsmaterial
som upptäcks med användning av de indikatorer som finns den databas med
indikatorer som avses i artikel 44(1) punkten (b).
Grooming: kontaktsökning med barn i sexuellt syfte som avses i artikel 6 i
direktiv 2011/93 EU om bekämpning av sexualbrott mot barn och
barnpornografi m.m.
Sexuella övergrepp mot barn online: spridning online av sexuellt
övergreppsmaterial och grooming.
5 (6)
Helsträckskryptering: End-to-end user. Kryptering under hela sträckan
från sändare till mottagare
6 (6)