Ansökningsinbjudan
2022-12-28
Diarienr. 2022-3770
Ansökningsinbjudan
Utveckling och förvaltning
avseende webbplatsen
Sveriges Dataportal
1
link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 6 link to page 6 link to page 6 link to page 6 link to page 6 link to page 7 link to page 7 link to page 7 link to page 7 link to page 8 link to page 9 link to page 9 link to page 9 link to page 10
Ansökningsinbjudan
2022-12-28
Diarienr. 2022-3770
Innehåll
1. Al män orientering ...................................................................................................................... 1
1.1 Upphandlande myndighet .................................................................................................. 1
1.2 Omfattning ............................................................................................................................ 1
1.3 Tidplan ................................................................................................................................... 4
2. Administrativa föreskrifter ....................................................................................................... 4
2.1 Upphandlingsförfarande .................................................................................................... 4
2.2 Elektronisk upphandling .......................................................................................................... 4
2.3 Kompletterande upplysningar, frågor och svar.......................................................................... 4
2.4 Kvalificering och urval ............................................................................................................. 5
2.5 Krav på anbudsansökan .......................................................................................................... 5
2.6 Upphandlingssekretess ........................................................................................................... 5
2.7 Kommersiel sekretess ............................................................................................................ 5
2.8 Prövning av anbudssökande .................................................................................................... 6
2.9 Bedömning av urvalskriterier ................................................................................................... 7
3. Til delningsbeslut ...................................................................................................................... 7
4. Avtal ........................................................................................................................................... 7
5. Förteckning över dokument till ansökningsinbjudan ............................................................. 8
Ansökningsinbjudan
2022-12-28
Diarienr. 2022-3770
1. Allmän orientering
1.1 Upphandlande myndighet
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG), org.nr. 202100-6883, (nedan benämnd
”den upphandlande myndigheten” och ”bestäl aren”) inbjuder er att inkomma
med anbudsansökan i rubricerad upphandling i enlighet med detta dokument och
tillhörande bilagor.
Myndighetens uppdrag är att samordna och stödja den förvaltningsgemensamma
digitaliseringen i syfte att göra den offentliga förvaltningen mer effektiv och ändamålsenlig.
Med den offentliga förvaltningen menas kommuner, regioner och statliga myndigheter. DIGG
ansvarar för den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen såsom den beskrivs i
myndighetens instruktion. Vidare bistår myndigheten regeringen med underlag för utvecklingen
av digitalisering i den offentliga förvaltningen, och följer och analyserar utvecklingen.
För vidare information, s
e www.digg.se.
1.2 Omfattning
Upphandlingen omfattar basförvaltning samt nyutveckling/vidareutveckling avseende
webbplatsen för Sveriges dataportal
www.dataportal.se som även finns i en betaversion som
ska färdigställas under våren 2023:
https://beta.dataportal.se/.
Upphandlingen omfattar webbutveckling mot olika innehållskällor, t.ex. Strapi och Entryscape.
Följande kompetenser och erfarenheter efterfrågas:
Agilt förhållningssätt och arbetsmetodik enligt scrum
Open source, vana att arbeta med öppen käl kod
o S
e: Anskaffning, utveckling och publicering av öppen programvara: Policy och
Riktlinjer | DIGG
Kompetens inom Headless CMS inkl. utveckling och anpassningar
Erfarenhet av att hantera och vidareutveckla community/forum
Erfarenhet av att arbeta med system för datadelning
Samarbetsförmåga, samverkan med andra leverantörer
1
Ansökningsinbjudan
2022-12-28
Diarienr. 2022-3770
Avgränsningar
Strategisk kommunikationsplanering ingår inte i uppdraget.
Webbplatsen använder Entryscape som en av flera innehållskällor. Förvaltning och utveckling
av Entryscape hanteras av annan leverantör.
1.2.1 Basförvaltning
Förvaltningsuppdraget består av en basförvaltning med tillgång till support. Uppdragen kan
variera i storlek och innehåll. I dagsläget har Sveriges dataportal följande lösningsarkitektur:
Minst följande ska ingå i basförvaltningen:
• Hantering av förändringskrav från verksamheten med anledning av regulatoriska
förändringar, uppdateringar till plattformen, förbättringar avseende tillgänglighet och
användbarhet, förbättringsförslag från förvaltningsteam, buggfixar m.m.
• Tillgång till kontaktperson avseende nyutveckling/vidareutveckling
• Tillgång till support/helpdesk vardagar 08.00-17.00 (eventuellt med avvikelser för
helg/sommartid). Hantering av akuta situationer och incidenter.
2
link to page 5
Ansökningsinbjudan
2022-12-28
Diarienr. 2022-3770
För basförvaltningsuppdraget ska leverantören kunna tillhandahålla följande kompetenser:
• Fullstack-utvecklare med erfarenhet av Headless CMS och möjlighet att bidra till
frontend-utveckling och test
• Incidenthantering
Volymen för basförvaltningsuppdraget bedöms til 40 – 60 tim/vecka under avtalstiden. Specifik
volym kan inte garanteras. Det agila arbetssättet bygger på att leverantören/fullstack-
utvecklaren hanterar ärenden i Digg:s ärendehanteringssystem Jira, blir säkerhetsklassade och
får tillgång till dator från Digg.
1.2.2 Nyutveckling/vidareutveckling
Enskilda uppdrag bestäl s skriftligt efter att leveransomfattning och pris dokumenterats i en
uppdragsbestäl ning.
För nyutveckling/vidareutveckling ska leverantören kunna til handahål a följande roller och
kompetenser:
• Uppdragsledare
• Arkitekt
• Kravfångare/behov
• UX-designer (inkl prototyping)
• Testare (inkl. PEN)
• Tillgänglighetsgranskare (enligt den europeiska standarden EN 301 549
1)
• Utredare för t.ex. teknisk förstudie
• Utvecklare
Volymen för Nyutveckling/Vidareutveckling bedöms variera mellan 2,0 – 10,0 mkr/år under
avtalstiden. Specifik volym kan inte garanteras.
1.2.3 Takvolym
Takvolym för ramavtalet är 60 mkr under avtalstiden.
1 Läs mer på Digg.se:
https://www.digg.se/kunskap-och-stod/digital-til ganglighet
3
Ansökningsinbjudan
2022-12-28
Diarienr. 2022-3770
1.3 Tidplan
Preliminär tidplan för upphandlingsprocessen:
2022-12-28 Annonsering av upphandlingen
2023-01-20 Sista dag för att ställa frågor avseende ansökningsinbjudan
2023-01-27 Sista ansökningsdag
2023-02-03 Distribution av anbudsinbjudan til kvalificerade och selekterade anbudssökande
2023-02-27 Sista anbudsdag
2023-02-28 Anbudsöppning
2023-03-20 Tilldelningsbeslut
2023-04-03 Avtalstecknande
2. Administrativa föreskrifter
2.1 Upphandlingsförfarande
Upphandlingen genomförs med ett förhandlat förfarande med föregående annonsering enligt
Lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Med förhandlat förfarande avses ett
förfarande där alla leverantörer kan ansöka om att få delta, men endast leverantörer som av
den upphandlande myndigheten inbjuds att delta får lämna anbud.
2.2 Elektronisk upphandling
Den upphandlande myndigheten använder sig av upphandlingsverktyget e-Avrop för hantering
av upphandlingsdokument och anbud. Leverantör kan kostnadsfritt registrera anbudskonto på
webbplatse
n https://www.e-avrop.com. Den e-postadress som är kopplad till den användare
som hämtar upphandlingsdokumenten eller lämnar anbud i systemet, är den som gäller för all
vidare kommunikation i upphandlingen både från och til Bestäl aren.
Anbud ska lämnas elektroniskt v
ia https://www.e-avrop.com. Personlig support i
upphandlingsverktyget e-Avrop kan erhållas helgfri vardag fram till kl. 17.00 via e-Avrops
supportfunktion (kontaktuppgifter redovisas på
https://www.e-avrop.com). Anbudssökanden
rekommenderas att lämna sitt anbud innan supportfunktion stänger för dagen.
2.3 Kompletterande upplysningar, frågor och svar
Frågor om ansökningsinbjudan ska ställas till den upphandlande myndigheten via
https://www.e-avrop.com. Eventuella svar, förtydliganden och kompletteringar lämnas
skriftligt v
ia https://www.e-avrop.com. Alla frågor som publiceras är vid behov avidentifierade.
Leverantören är själv skyldig att hålla sig uppdaterad och ta del av den information som den
upphandlande myndigheten publicerar under ansöknings- och anbudstiden.
Sista dag för att ställa frågor avseende ansökningsinbjudan är
2023-01-20. Frågor som ställs
senare kommer inte att besvaras.
4
Ansökningsinbjudan
2022-12-28
Diarienr. 2022-3770
2.4 Kvalificering och urval
Den upphandlande myndigheten avser att bjuda in tre (3) till fem (5) anbudssökande att lämna
anbud, om så många återstår efter kvalificeringsprövning. Detta för att ta hänsyn til de
resurser som den upphandlande myndigheten har att tillgå för att genomföra en utvärdering
med god kvalitet. Vid denna begränsning kommer hänsyn att tas til lämnade uppgifter i
formulär 01_Svarsformulär.
2.5 Krav på anbudsansökan
Anbudsansökan ska vara den upphandlande myndigheten til handa senast
2023-01-27 kl. 23.59
och omfatta
- besvarat skakravsformulär (strukturerat dokument)
- besvarat formulär 01_Svarsformulär (ska inlämnas i redigerbart Excel-format)
Vid behov ska även följande bilagor fyllas i och bifogas anbudsansökan:
- 11_Förteckning grupp av leverantörer
- 12_Förteckning underleverantörer
- 13_Sekretessbegäran (mall)
Anbudsansökan inlämnas genom att begärda dokument laddas upp p
å https://www.e-
avrop.com.
2.6 Upphandlingssekretess
Upphandlingen följer bestämmelserna i Offentlighets- och sekretesslagen, OSL (2009:400),
vilket innebär att absolut sekretess gäller om uppgifter i anbudsansökningar och anbud tills
dessa blir offentliga efter underrättelse om beslut.
Den upphandlande myndigheten har ingen möjlighet att se innehållet i anbudsansökningar el er
anbud innan den formel a öppningen av anbudsansökningar respektive anbud har genomförts.
Enligt Offentlighets- och sekretesslagen (SFS 2009:400) gäller absolut anbudssekretess tills dess
att underrättelse om beslut har fattats.
2.7 Kommersiell sekretess
Efter att underrättelse om beslut har annonserats blir anbud och andra i upphandlingen
ingående handlingar som huvudregel offentliga. Anbud el er delar av dessa dokument kan dock
omfattas av sekretess på grund av andra bestämmelser enligt Offentlighets- och sekretess-
lagen. Den upphandlande myndigheten prövar detta varje gång en allmän handling begärs
utlämnad. Det faktum att en anbudsgivare har begärt sekretess innebär dock inte att uppgiften
ifråga kommer anses omfattas av sekretess. För kommersiellt skydd för en anbudsgivares
5
Ansökningsinbjudan
2022-12-28
Diarienr. 2022-3770
uppgifter erfordras att uppgifterna avser affärs- eller driftförhållanden för anbudsgivaren samt
att det av särskild anledning kan antas att anbudsgivaren lider skada om uppgifterna röjs. Om
anbudsgivaren anser att uppgifter som anbudsgivaren lämnat i upphandlingsärendet uppfyl er
vad som erfordras enligt ovan för kommersiell sekretess, ska anbudsgivaren till sitt anbud
bifoga skriftlig begäran om kommersiell sekretess innehållande precisering av:
a) vilka uppgifter som avses, samt
b) vilken skada som av särskild anledning skulle åsamkas anbudsgivaren om uppgifterna röjs.
2.8 Prövning av anbudssökande
Efter ansökningstidens utgång kommer inkomna anbudsansökningar att registreras vid särskild
förrättning där minst två personer vid den upphandlande myndigheten deltar.
Inledningsvis kontrolleras att anbudsansökan är komplett och innehåller samtliga begärda
upplysningar.
Därefter sker prövning av anbudsansökan i två (2) steg. Det första steget är kvalificering av
anbudssökande och det andra är urval av anbudssökande. Urvalet kommer att ske på objektiv
grund och i enlighet med lagens intentioner och formuleringar och med beaktande av de
grundläggande principerna i 4 kap. 1 - 3 §§ Lag (2016:1145) om offentlig upphandling.
Steg 1
Kvalificering av anbudssökande genomförs genom att kontrollera att lämnade uppgifter
uppfyller
- ställda krav som anges i det strukturerade dokumentet Skakrav
- de kvalificeringskrav som anges under avsnitt 3 i formulär 01_Svarsformulär
Anbudssökande som i anbudsansökan inte uppfyl er samtliga dessa kvalificeringskrav kommer
att uteslutas.
Steg 2
De anbudssökande som passerat kvalificeringsfasen kommer att bedömas enligt följande
urvalskriterier som anges under avsnitt 4 i formulär 01_Svarsformulär:
4.1 Erfarenhet
4.2 Tjänsteutbud och införande
4.3 Organisation och samverkan
6
Ansökningsinbjudan
2022-12-28
Diarienr. 2022-3770
2.9 Bedömning av urvalskriterier
För varje urvalskriterium kommer den anbudssökande att tilldelas en samlad poäng mellan 0
och 4, baserat på anbudssökandens svar på urvalskriterier under rubrik 4.1, 4.2 och 4.3 i
formulär 01_Svarsformulär. Poängen för kriterierna summeras. Vid urval kommer de
anbudssökande (3 – 5 st) som erhål it högst total poängsumma att inbjudas att lämna anbud.
4 poäng
Utmärkt förmåga och/eller kapacitet för aktuellt kriterium
3 poäng
Mycket god förmåga och/eller kapacitet för aktuellt kriterium
2 poäng
God förmåga och/eller kapacitet för aktuellt kriterium
1 poäng
Godtagbar förmåga och/eller kapacitet för aktuellt kriterium
0 poäng
Svar saknas alternativt ej godtagbar förmåga och/eller kapacitet för aktuellt kriterium
För varje delkriterium (rubrikerna 4.1 – 4.3 i formulär 01_Svarsformulär) kan den
anbudssökande erhålla maximalt 4 poäng. Totalt kan den anbudsökande erhålla maximalt 12
poäng.
3. Til delningsbeslut
Tilldelningsbeslut efter genomförd upphandling kommer att delges samtliga anbudssökande via
https://www.e-avrop.com. Tilldelningsbeslutet är inte civilrättsligt bindande. Avtal sluts mellan
parterna, efter att avtalsspärren löpt ut, genom parternas underskrifter på upprättat
upphandlingskontrakt. Den upphandlande myndigheten har för avsikt att teckna avtal med en
(1) leverantör.
4. Avtal
Beställaren avser att teckna avtal med en (1) leverantör.
Avtalsperioden är 2 år med möjlighet till förlängning med 1 år vid 2 tillfällen.
7
Ansökningsinbjudan
2022-12-28
Diarienr. 2022-3770
5. Förteckning över dokument til ansökningsinbjudan
Följande dokument och bilagor tillhör denna ansökningsinbjudan:
Dokument
Det strukturerade dokumentet Skakrav
00_Ansökningsinbjudan (detta dokument)
01_Svarsformulär (.xlsx)
Bilagor
11_Förteckning grupp av leverantörer
12_Förteckning underleverantörer
13_Sekretessbegäran (mall)
14_Allmänna villkor för konsulttjänster 1.0
15_Säkerhetsskyddsavtal nivå 3 (mall)
8
Document Outline