Budgetunderlag
2023–2025
Ärendenr 2022–104

Budgetunderlag 2023–2025
I enlighet med förordning (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag
överlämnar Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) budgetunderlag för åren
2023–2025.
DIGG föreslår att regeringen för 2023 beslutar att:
Anslag:
1. Anvisa 102 100 tkr utöver nuvarande anslag om 158 909 tkr (totalt 261
009 tkr) till anslaget 2:6 ap.1 Myndigheten för digital förvaltning, under
utgiftsområde 22 Kommunikationer, enligt förslag i detta underlag
2. Anvisa 328 800 tkr till anslag 2:7 ap.1 Förvaltningsgemensam digital
infrastruktur för att möta behoven i den långsiktiga strategiska planen för
digital infrastruktur
Anslagskredit:
3. DIGG utöver tilldelat belopp på anslaget 2:6 ap.1 Myndigheten för digital
förvaltning får disponera en anslagskredit på 3 procent
Anslagssparande:
4. DIGG får disponera en anslagsbehållning om 3 procent av anvisade anslag
Uo 2:6 ap. 1 Myndigheten för digital förvaltning och Uo 2:7 ap. 1
Förvaltningsgemensam digital infrastruktur.
Övriga villkor:
5. Anvisa en låneram på 58 000 tkr
6. Anvisa en räntekontokredit på 22 000 tkr
Instruktionsförändring: Myndigheten har prövat ändamålsenligheten i
myndighetens instruktion och föreslår i nuläget ingen förändring. Den kan dock
behöva ses över kopplat till implementering av öppna data direktivet, revidering
av eIDAS-förordningen samt samordning av DIGITAL.
Sundsval den 1 mars 2022
Anna Eriksson
Generaldirektör
/digg.se
1
link to page 5 link to page 5 link to page 9 link to page 10 link to page 14 link to page 17 link to page 21 link to page 21 link to page 24 link to page 25 link to page 28 link to page 30 link to page 31 link to page 32 link to page 35 link to page 36 link to page 38 link to page 38 link to page 38 link to page 39 link to page 39 link to page 39 link to page 39 link to page 39 link to page 40
Innehållsförteckning
/digg.se
2
/digg.se
3
1 Inledning
Sverige har som mål att vara bäst i världen på att använda
digitaliseringens möjligheter. Digitaliseringen har en
avgörande betydelse för att Sverige ska kunna möta
kommande samhällsutmaningar, bibehålla välfärden och nå
ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.
Digitalisering av Sverige är nödvändigt för att skapa ett hållbart välfärdssamhälle
som möter människors behov – idag och i framtiden. Det arbetet måste
intensifieras. Här har DIGG en viktig roll.
I budgetpropositionen 2022 pekar regeringen på ett flertal faktorer som är viktiga
för en ökad digitalisering. Däri betonas att data är en förutsättning för digital
innovation. Data som nyttiggörs kan öka konkurrenskraften, välfärden och
hållbarheten. Det är viktigt att säkert och effektivt kunna utbyta data nationel t
men även att främja utveckling av ny teknik och datadelning inom europeiska
unionen. En viktig aspekt på tillit för digitala tjänster är även individens möjlighet
till insyn och kontroll av data som finns om individen.
Regeringens inriktning berör i många delar DIGG:s verksamhetsområden och
DIGG har en viktig roll i genomförandet av regeringens politik.
2 Finansieringsöversikt
Av nedanstående tabell framgår DIGG:s samlade finansieringsbehov utifrån den
verksamhet som bedrivs idag och de satsningar som framgår av avsnitten 3-6 i
detta budgetunderlag. Inom nuvarande ram avser DIGG att inom
instruktionsenliga uppgifter och särskilda uppdrag:
- Leverera och förvalta förvaltningsgemensam digital infrastruktur och
tjänster för elektronisk identifiering, nationellt samt gränsöverskridande
inom EU, infrastrukturen för säkra elektroniska försändelser och den
europeiska infrastrukturen för elektroniska inköp samt ge stöd avseende
elektroniska fakturor.
- Samordna och styra den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen
för informationsutbyte. I infrastrukturen ingår ett antal gemensamma
/digg.se
4
digitala tjänster, nationella principer för hur data ska hanteras samt
tillhörande arkitektur och standarder.
- Följa och analysera utvecklingen av digitaliseringen av den offentliga
förvaltningen och samhället och särskilt bistå regeringen med underlag om
den utvecklingen.
- Til gängliggöra öppna data genom att drifta och förvalta Sveriges
dataportal samt förvalta vägledning inom området. I begränsad omfattning
främja arbetet med öppna data och datadriven innovation.
- Utöva tillsyn enligt förordningen (2018:1938) om tillgänglighet till digital
service i mycket begränsad omfattning samt i begränsad omfattning främja
arbetet med digital tillgänglighet till offentlig förvaltning.
- Vara nationell samordnare enligt SDG-förordningen art. 28 samt
samordna införandet av det tekniska systemet för automatiserat
informationsutbyte inom unionen, som beskrivs i SDG-förordningen.
- Til handahål a rättsligt stöd till offentlig förvaltning avseende
digitalisering.
- Vara nationellt kontaktorgan för EU:s ramprogram för ett digitalt Europa
2021-2027
/digg.se
5
DIGG ser behov av förstärkning inom följande områden:
Resursbehov 2023-2025, utöver befintligt anslag
(tkr)
2023
2024
2025
Anslag
Utgiftsområde 22 anslag 2:6 Myndigheten för digital förvaltning
ap.1
158 909
158 624
158 664
Behov av förstärkt anslag
Data som skapar värde (kap.3.1)
22 000
22 700
22 700
Teknik som skapar värde, AI (kap.3.1)
7 000
13 000
19 000
Utanförskap (kap.3.2)
13 800
16 500
19 300
Reviderad eIdas-förordning (kap.4.1)
9 600
9 600
9 600
Säkerställa digital tillgänglighet (kap.4.2)
9 200
9 200
9 200
Samordning DIGITAL (kap.4.3)
2 000
2 000
2 000
Genomföra SDG-förordningen (kap.4.4)
5 000
5 000
5 000
Internationell samordning (kap.4.5)
5 500
2 100
2 100
Hållbar verksamhet (kap.5)
28 000
34 500
38 300
Summa behov av förstärkt anslag
102 100
114 600
127 200
Summa anslagsfinansiering 2:6 ap.1
261 009
273 224
285 864
Utgiftsområde 22 anslag 2:7 Digital förvaltning
ap.1 Förvaltningsgemensam digital infrastruktur
73 250
45 000
45 000
Behov av förstärkt anslag (Ena-Sveriges digitala infrastruktur kap.3.3)
255 550
345 700
403 100
Summa intäkter av anslag 2:7 ap.1
328 800
390 700
448 100
ap.5 Förvaltningsgemensamma digitala lösningar för att möta kraven i
förordningen om en gemensam digital ingång, inkl. det tekniska systemet
79 600
46 000
0
Behov av förstärkt anslag (Genomförande SDG kap. 4.4)
0
0
30 000
Summa intäkter av anslag 2:7 ap.5
79 600
46 000
30 000
I tabell på nästa sida framgår myndighetens förslag till finansiering för åren 2023–
2025.
I tabellen framgår myndighetens förvaltningsanslag, sakanslag, avgiftsintäkter
samt bidrag.
/digg.se
6
Finansieringsöversikt
Förslag till finansiering 2023-2025, i 2022-års prisnivå
Utfall
Prognos Beräkning Beräkning Beräkning
(tkr)
2021
2022
2023
2024
2025
Anslag
Utgiftsområde 2 anslag 1:18 Myndigheten för digital förvaltning
ap. 11 Myndigheten för digital förvaltnings förvaltningsutgifter
4 121
0
0
0
0
Utgiftsområde 9 anslag 1:6 Bidrag till folkhälsa och sjukvård
ap. 59 Vaccinationsbevis- tekniska tjänster och förvaltning *)
90 324
254 000
0
0
0
Utgiftsområde 22 anslag 2:6 Myndigheten för digital förvaltning
ap.1 Myndigheten för digital förvaltnings förvaltningsutgifter
146 951
156 845
261 009
273 224
285 864
Utgiftsområde 22 anslag 2:7 Digital förvaltning
ap.1 Förvaltningsgemensam digital infrastruktur
55 485
79 500
328 800
390 700
448 100
ap.2 Digital förvaltning **)
10 523
7 894
7 894
7 894
7 894
ap.3 Välfärdens digitala infrastruktur ***)
50 000
50 000
50 000
20 000
ap.4 Nationell samordning enligt förordningen om en gemensam digital
ingång ****)
5 000
5 000
5 000
ap.5 Förvaltningsgemensamma digitala lösningar för att möta kraven i
förordningen om en gemensam digital ingång, inkl. det tekniska systemet
53 600
79 600
46 000
30 000
Summa intäkter av anslag
212 959
352 839
732 303
772 818
791 858
Avgiftsintäkter som disponeras
Stöd för lärande och kunskapsuppbyggnad
0
0
0
0
0
Övriga intäkter
54
2 515
5 530
6 130
6830
Summa avgiftsintäkter
54
2 515
5 530
6 130
6 830
Övriga intäkter som disponeras
Intäkter av bidrag
2 162
10 000
Summa övriga intäkter
2 162
10 000
0
0
0
Summa finansiering
215 175
365 354 737 833 778 948 798 688
*) Medlen och anslagssparandet får användas enligt villkoren för anslaget. Resterande medel användas först efter beslut av regeringen.
**) Medlen får användas först efter beslut av regeringen. Regeringen har beslutat om 5 miljoner kronor för år 2022.
***) Medlen får användas först efter beslut av regeringen. Regeringen har beslutat om 20 miljoner kronor för år 2022.
****) Nationell samordning föreslås finansieras via förvaltningsanslaget 2:6 permanent med 5 miljoner kronor
/digg.se
7
3 Prioriteringar utifrån den
digitala
strukturomvandlingen
Målet för digitaliseringspolitiken är att Sverige ska vara bäst i världen på att
använda digitaliseringens möjligheter. Att ligga i framkant av en säker och
användarcentrerad digital utveckling förbättrar Sveriges möjligheter till såväl
ekonomisk som social hål barhet samt att kunna uppnå andra politiska mål.
På regeringens uppdrag1 lämnade Vinnova, DIGG, Post- och Telestyrelsen (PTS)
och Vetenskapsrådet i maj 2021 ett förslag till strategiskt program för Sveriges
digitala strukturomvandli
ng: Kraftsamling för ett hållbart digitaliserat Sverige |
Vinnova. Givet den omfattande kraftsamling kring digitalisering som pågår
internationellt, behovet att maximera Sveriges utväxling av EU-programmen samt
att ge myndigheterna kraft till utveckling, behövs en satsning på 5,5 miljarder
kronor per år. Myndigheterna har valt att fortsätta samarbetet i kraftsamlingens
riktning tillsammans med Til växtverket. För att driva den digitala
transformationen för en grön och digital omställning, ett konkurrenskraftigt
näringsliv och en effektiv offentlig förvaltning krävs ett koordinerat, samlat och
proaktivt arbete i samarbete med näringsliv, offentlig sektor, forskning och
akademi.
Digitaliseringen behöver bygga på de behov som finns i samhället och i dess olika
verksamheter. Samhällets utmaningar kan inte längre lösas på samma sätt som
tidigare utan användning av data är och kommer vara än mer viktig.
I väntan på en större kraftsamling vil DIGG lyfta fram följande viktiga satsningar;
ökad delning och användning av data, förvaltningsgemensam digital infrastruktur
samt skapa möjligheter för alla att vara en del av det digitala samhället.
1Uppdrag att föreslå utformning av ett strategiskt program för att möta och leda i den digitala strukturomvandlingen
(N2020/00041 -regeringen.se
/digg.se
8
3.1
Data och teknik som skapar värde
Regeringen har under 2021 beslutat om en nationell datastrategi 2 som bygger på
EU:s datastrategi 3. Strategin pekar på att Sverige ska vara en ledande
datadelningsnation inom AI och digital innovation samt att ett institutionellt
lärande och kulturförändringar avseende data uppnås så att data används som en
strategisk resurs. De statliga myndigheter som kan effektivisera verksamheten och
förenkla för företag och medborgare med hjälp av delad data, AI och datadriven
analys ska ha påbörjat det arbetet senast 2025. I strategin ges DIGG ansvar för
både utveckling, koordinering och uppföljning av delar i strategin.
För detta behöver tillgången till data öka. DIGG har en viktig roll med flera
genomförda och pågående uppdrag på dataområdet. DIGG tillhandahål er Sveriges
dataportal med en rad tjänster för att främja delning av data. Inom den
förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen samordnas arbetet med
byggblock, grunddatadomäner och kompetens inom exempelvis
informationssäkerhet. De hittil s genomförda och pågående insatserna behöver
fortsätta och utökas.
Regeringen har uppdragit åt flera myndigheter att i samverkan med DIGG
utveckla ett flertal dataområden. Uppdragen är kopplade till ett centralt uppdrag4
till DIGG att främja offentliga aktörers förmåga att dela och nyttiggöra data för
bland annat AI och digital innovation.
Regeringsuppdraget till DIGG omfattar att etablera en digital arena. Den digitala
arenan ska vara det utrymme där samordning och koordinering av insatser på
dataområdet ska ske. DIGG har påbörjat och planerar satsningar i partnerskap
med olika aktörer inom både den offentliga och privata sektorn för att öka
datakompetens, att ge utrymme för skapande av digital innovation, bedriva
regelutveckling på området och ge stöd till kreativ användning av datamängder.
Genom detta ska den digitala arenan öka offentlig förvaltnings förmåga att hantera
data som en strategisk resurs och skapa förutsättningar att generera nytta genom
ökad dataanvändning. Genom detta arbete ges möjligheter att;
2 Regeringens datastrategi Data – en underutnyttjad resurs för Sverige – regeringen.se
3 EU:s datastrategi
4 Uppdrag att främja delning och nyttiggörande av data (I2021/01826) - regeringen.se
/digg.se
9
• öka tryggheten i samhälle; genom att data i högre omfattning kan
användas för att bygga välfärdssystem och i polisiär verksamhet genom att
både föregripa och bekämpa brott,
• skapa ett hållbart klimat; genom exempelvis klimatsmart konsumtion och
för att minska energianvändning och utsläpp,
• öka effektiviteten; med automatiserad service och ökad tillgänglighet,
enklare tjänster och
• öka förutsättningar för digital inkludering; med möjlighet för al a att få
tillgång till och användning av samhällsservice.
Under 2022 förväntas föreslagen ny lag5 som genomför öppna data-direktivet i
nationell rätt att beslutas och införas, varav DIGG föreslås att få utökade uppgifter
om att främja tillämpningen av denna lag samt att ansvara för relaterad
förvaltningsgemensam digital infrastruktur.
AI til ämpas idag hos ett flertal myndigheter, regioner och kommuner utifrån
respektives behov. I dagsläget saknar dock de flesta regioner, kommuner och
mindre myndigheter resurser och kompetens att använda AI och kan inte heller
ensamma tillhandahål a den data som behövs för användbara AI-tillämpningar.
Det finns ännu ingen förvaltningsgemensam utvecklad förmåga på AI-området.
DIGG har tillsammans med Bolagsverket, Skatteverket och Arbetsförmedlingen
ett uppdrag att främja offentlig förvaltnings förmåga att använda AI6. I det ingår
att utveckla verktyg och komplement till den förvaltningsgemensamma digitala
infrastrukturen som gör att fler aktörer i offentlig förvaltning kan använda AI.
Uppdraget är begränsat i tid, till januari 2023 och finansieringen täcker inte
teknisk utveckling.
DIGG:s tidigare beräkningar7 har visat på att AI kan leda till besparingar om 140
miljarder årligen för den offentliga förvaltningen. För att skapa
förvaltningsgemensam förmåga inom AI-området behövs satsning med
investeringar. Ett fortsatt arbete utifrån resultaten från AI-uppdraget behöver
innehålla utveckling och förvaltning av förvaltningsgemensamma verktyg och
stöd tillsammans med utveckling av AI-tillämpningar och infrastruktur. En grov
5 SOU 2020:55 Innovation genom information (betänkande)
6 Uppdrag att främja offentlig förvaltnings förmåga att använda artificiell intelligens (I2021/01825) – regeringen.se
7 Främja den offentliga förvaltningens förmåga att använda AI (digg.se)
/digg.se
10
uppskattning visar att en investering i en AI-tillämpning avsedd för ett specifikt
behov hos en organisation, exempelvis en chatbot, kostar 15-20 miljoner att
utveckla. Om detta istället utvecklas förvaltningsgemensamt som ett byggblock
bedöms utvecklingskostnaden kunna begränsas avsevärt och ge stor möjlighet till
återanvändning. Myndigheterna i regeringsuppdraget bedömer att det med en
investering på 100-150 miljoner kronor går att upprätta en AI-infrastruktur med
god grundfunktionalitet.
3.1.1
Påverkan på DIGG
För att lyckas med datastrategin krävs många olika åtgärder, en del är kända och
andra behöver identifieras. DIGG behöver få förutsättningar att leda arbetet på
området. De uppdrag DIGG har inom dataområdet är till stor del tidsbegränsade
vilket också gäller uppdragen att utveckla en digital arena och främja användning
av AI. Dessa uppdrag måste förlängas eller göras permanenta, med finansiering,
för att utveckla tillgång till data och den digitala arenan vidare samt att utveckla
förvaltningsgemensam AI-förmåga.
En utökad roll att främja til ämpningen av lag som genomför öppna data-
direktivet ligger i linje med de prioriteringar DIGG anser behövs på dataområdet.
DIGG har tidigare gjort beräkningar som visar att ett sådant främjandeuppdrag
kan behöva en anslagsförstärkning om 12,5 miljoner kronor8 årligen. Om
myndigheten ges fortsatt uppdrag att utveckla en digital arena och aktiviteter i
linje med den nationella datastrategin så finns möjligheter till synergier och DIGG
gör bedömningen att uppdraget kopplat till ett genomförande av öppna data-
direktivet kräver förstärkning på 11,9 miljoner kronor årligen. I det ingår
finansiering av förvaltning av Sveriges dataportal.
I regeringens datastrategi lyfts det fram att en nationell handlingsplan med
pågående och planerade insatser för ökad tillgång och användning av delade data
på olika nivåer ska tas fram och årligen uppdateras av DIGG. Inom ramen för
detta arbete ska förslag på indikatorer för denna strategis mål arbetas fram. DIGG
bedömer att detta arbete kräver förstärkning av förvaltningsanslaget med 1,4
miljoner kronor årligen. Den digitala arenan etableras i en första version och med
några partnerskap under 2022. Den nationella datastrategin har som mål att
samverkan i minst 100 partnerskap ska leda till att institutionellt lärande säkras
8
SOU 2020:55 Innovation genom information (betänkande)
/digg.se
11
och att en kulturförändring avseende data kommer til stånd. Inom den digitala
arenan kan DIGG också komma att samordna datautrymmen, som utvecklas som
en fortsättning på arbetet med grunddatadomäner. Arenan blir, likt den
förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen, ett förvaltningsgemensamt
verksamhetsområde. Detta behöver varaktig och långsiktig styrning, samordning,
administration och stöd för att möjliggöra tillgång för både offentliga och privata
aktörer att utforska, utveckla, utbildas och uppleva den digitala arenan och data.
Den digitala arenan ska til exempel möjliggöra utmaningsdriven innovation i
samverkan varför DIGG bedömer att Hack for Sweden och andra typer av
innovationstävlingar, kommer att kunna fortsätta inom ramen för den digitala
arenan.
Den långsiktiga utvecklingen och hanteringen av data, innovation, partnerskap
och tjänster kräver finansiering under aktuell budgetperiod. Ett uppdrag att
samordna dataområdet bör vara av varaktig karaktär och kräver finansiering även
efter den mer intensiva utvecklingsfasen. Rollen som samordnare av dataområdet
bör ges till DIGG och tydliggöras i instruktionen. DIGG gör bedömningen att det
kommer krävas en finansiering på 8,7 miljoner kronor år 2023 och 9,4 miljoner
kronor efterföljande år för uppdraget.
Det pågående AI-uppdraget är första steget för att skapa den nytta som motiverat
uppdraget och som en ökad användning av AI kommer att leda till. De
vägledningar och verktyg som kommer fram i uppdraget måste förvaltas och
vidareutvecklas samtidigt som arbetet med att identifiera och kravställa
förvaltningsgemensamma AI-byggblock behöver fortsätta, för att undvika att inte
alla aktörer utvecklar egna lösningar. DIGG behöver fortsatt finansiering för att
kunna arbeta med AI. DIGG bedömer att nivån ska sättas till 7, 13 och 19 miljoner
kronor under planeringsperioden år 2023-2025.
En utebliven satsning innebär att fortsatt utveckling av Sveriges dataportal stoppas
och funktionaliteten dras ner, främjandet av öppna data kommer endast ske
genom existerande vägledningar på webben, främjande av datadriven innovation
kommer inte kunna ske, en digital arena kommer inte att bli ful t utvecklad eller
livscykelhanteras och datastrategins mål kommer att bli svåra att nå samtidigt som
det inte kommer vara möjligt att följa upp den. Inom AI-området kommer
synergier inte kunna nyttjas utan varje aktör kommer att utveckla egna lösningar.
/digg.se
12
3.2
Utanförskap
Rätten att bli inkluderad och möjligheten till självständighet är grundläggande i
Sverige. Det offentligas ansvar för delaktighet finns inskrivet i regeringsformen. 1
kap 2 § beskriver att ”det al männa ska verka för att al a människor ska kunna
uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället”. Av digitaliseringsstrategin framgår
att “alla människor, kvinnor och män, flickor och pojkar, oavsett social bakgrund,
funktionsförmåga och ålder, ska ha förmåga och möjlighet att bidra till och delta i
det digitala samhället”. 9
Under 2021 har Sverige och EU utvecklat lösningar för att använda covidbevis till
att skapa förutsättningar för fri rörlighet och för att minska smittspridning
internationellt och nationellt under en rådande pandemi. Med detta har
digitaliseringens möjligheter att skapa nytta blivit uppenbara. Men det har också
tydliggjort de negativa konsekvenserna av det digitala utanförskapet. Exempelvis
så kan inte de som saknar e-legitimation ges den förhållandevis enkla digitala
service som finns för att få tillgång till fri rörlighet i Europa. Istället måste
tidskrävande och kostsamma rutiner användas, både för individer och samhället i
stort.
I Sverige har en stor andel vuxna e-legitimation men av olika skäl finns det
fortfarande många som saknar möjlighet att identifiera sig digitalt.
Funktionsvariationer, åldersrelaterade hinder, ekonomiska begränsningar,
avsaknad av folkbokföringsadress eller ett svenskt personnummer är exempel på
orsaker. En statlig svensk e-legitimation skul e kunna lösa flera av dessa hinder.
Kostnaderna för att ge icke digital service blir allt större för offentliga
verksamheter. Det är också mer kostsamt för de människor som inte kan använda
de digitala tjänsterna eftersom analog service inte ges nära användarna och att den
kräver längre tid att genomföra. Det kan också hämma den fortsatta utvecklingen,
om både digitala och manuella tjänster måste tillhandahål as.
Med den nivå som det svenska samhället uppnått i digitalisering så blir det mycket
angeläget att stödja och hjälpa de som inte kan använda digitala tjänster för att
undvika utanförskap och dess följder.
9 Rapport Digital omstäl ning til följd av Covid-19 pts.e
/digg.se
13
För att ful följa digitaliseringen och nå digital inkludering behövs en koordinerad
och förvaltningsgemensam satsning med utveckling och konsolidering av
processer och digitala stöd.
En samlad insats kan innebära ett reformpaket med
• En statlig e-legitimation som gör det möjligt för fler än idag att identifiera
sig digitalt.
• Fortsatt utveckling och användning av s.k. wallet, eller ”digital plånbok”
som förutom e-legitimation kan innehålla andra digitala bevis. Se vidare
avsnitt 4.1 om eIDAS.
• Fria eller subventionerade smarta telefoner som konfigureras med
möjlighet att identifiera sig digitalt och de viktigaste digitala tjänsterna så
att de som inte har råd kan inkluderas.
• Riktade insatser (lokalt, regionalt och centralt) för stärkt digital kompetens
och stöd för ökad kunskap att använda digitala tjänster, t ex inom
kommuner eller via Statens servicecenter.
• Ökad gemensam förmåga inom offentlig förvaltning och hos privata
aktörer att kravställa och utveckla lösningar som är universellt utformade.
• Utveckling och tillgängliggörande av möjligheten att använda digitala
ombud (Mina ombud) samt ett ställföreträdarregister så att de som inte
kan eller har möjlighet att använda teknik och tjänster kan få hjälp med
det.
• Fortsatt standardisering och implementering av digitala tjänster genom
Single Digital Gateway och användning av förvaltningsgemensam digital
infrastruktur.
En satsning skul e kunna hjälpa den andel som står utanför det digitala samhäl et,
att komma in samtidigt som nyttan det ger kan uppväga de investeringar reformen
kräver genom att särrutiner och manuell handläggning undviks. Utan ytterligare
åtgärder för att inkludera fler kommer kostnader för digitalt utanförskap att öka.
Utvecklingen och etableringen av Mina ombud, i den förvaltningsgemensamma
digitala infrastrukturen, pågår. Mina ombud ska kunna ge kontrollerad åtkomst
till personer som kan agera digitalt via ful makt för någon annan. För att Mina
ombud ska få den effekt som behövs för inkludering av privatpersoner behövs ett
samlat register el er komplettering av existerande register vad gäller
ställföreträdare, såsom gode män och särskilt förordnade vårdnadshavare. I
/digg.se
14
utredningen Gode män och förvaltare – en översyn (SOU 2021:36)10 föreslås ett
samlat register och förslaget behöver tas vidare.
3.2.1
Påverkan på DIGG
DIGG bedriver idag arbete som bidrar till att öka digital inkludering. Men för att
öka möjligheterna till digital inkludering och genomförandet av en satsning på
området krävs ytterligare insatser inom flera befintliga uppgifter samt nya rol er
och uppdrag, med finansiering för både DIGG och andra aktörer.
DIGG lämnade i slutet på året in en rapport11 till regeringen där myndigheten
beskriver det svenska e-legitimationssystemet och dess utmaningar. I rapporten
lämnar DIGG förslag på en rad konkreta åtgärder som DIGG anser behövs för att
minska utanförskapet nationellt och internationellt. På nationell nivå lämnar
myndigheten förslag på hur man dels kan öka tillgången till e-legitimationer till
fler grupper, dels kan främja användningen av dessa. I övrigt lämnar DIGG förslag
på hur man kan öka tillgängligheten till e-tjänster för personer utan svensk e-
legitimation, samt förslag på åtgärder för att främja användningen av e-underskrift
inom Sverige och över landsgränsen. Ett statligt alternativ till digital identifiering
är sannolikt nödvändigt för att ge enkel tillgång till många i den återstående
andelen av de som inte använder internet. DIGG önskar uppdrag som går i linje
med rapporten, vilket också innebär behov av finansiering. Ett förstärkt
förvaltningsanslag uppskattas till 6,9 miljoner kronor för 2023, 9,6 miljoner
kronor för år 2024 och 12,4 miljoner kronor för år 2025.
För de övriga åtgärder som exemplifierats kommer det att krävas samverkan och
uppdrag till fler. För att nå snabb och stor nytta så behöver ett reformpaket
koordineras och DIGG vil kunna ta denna roll. En sådan roll föreslås också i
Digitaliseringsrådets rapport12 med hänvisning till hur det ser ut till exempel i
Danmark.
Det krävs dock att DIGG får ett tydligt uppdrag för detta, med en finansiering som
kan täcka både kompetens- och resursbehov för ändamålet samt de andra
10 Gode män och förvaltare – en översyn. - regeringen.se
11 Rapport Utveckling av det svenska e-legitimationssystemet (digg.se)
12 Rapport: Delaktighet i en digital tid (digitaliseringsradet.se)
/digg.se
15
organisationernas behov för deltagandet. Det kan också krävas finansiellt
utrymme för att ge incitament till andra aktörer att delta. Det är svårt att veta i
vilken omfattning man kan nå digital inkludering och hur lång tid det tar. Det är
sannolikt att en reform bör vara tidsbegränsad och temporärt större finansierad
medan en livscykelhantering av e-legitimationstjänster, andra tjänster och
processer kan krävas på längre sikt. DIGG anser att rollen för digitala
inkluderingsfrågor ska göras permanent för DIGG.
För att etablera en samordningsfunktion, samverka med andra aktörer och ta fram
en plan med förslag på aktiviteter inom reformen, som ska ligga som grund för att
börja genomföra konkreta aktiviteter behöver DIGG finansiering på 6,9 miljoner
kronor årligen.
3.3
Ena - Sveriges digitala infrastruktur
Regeringen bedömer att den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen för
informationsutbyte och arbetet med att etablera ett nationellt ramverk för
grunddata har skapat bättre förutsättningar för en ökad digitalisering. Arbetet med
denna infrastruktur är ett viktigt verktyg för att uppnå ökad samordning och
styrning av digitaliseringen av den offentliga förvaltningen och i förlängningen för
att uppnå regeringens mål om en öppnare förvaltning med hög kvalitet och
effektivitet. Regeringen ser att behovet av styrning och samordning av den digitala
infrastrukturen är fortsatt stort. 13 I budgetpropositionen för 2021 aviserade
regeringen en långsiktig satsning på digital infrastruktur och avsatte medel för
utveckling, förvaltning och drift av en förvaltningsgemensam digital
infrastruktur14.
Satsningen på förvaltningsgemensam digital infrastruktur är en del av den svenska
återhämtningsplanen enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU)
2021/241 av den 12 februari 2021 om inrättande av faciliteten för återhämtning
och resiliens och därav en av åtgärderna som Sverige ansökt om finansiellt stöd för
(Fi2021/02274). Etablerandet av en förvaltningsgemensam digital infrastruktur
ligger vidare i linje med EU-kommissionens flaggskeppsinitiativ om att öka
digitaliseringen i den offentliga sektorn. Regeringen bedömer att arbetet med den
förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen skapar förbättrade
13 Budgetproposition för 2022 – regeringen.se
14 Budgetproposition för 2021 – regeringen.se
/digg.se
16
förutsättningar för den offentliga sektorn att på ett säkert och effektivt sätt utbyta
och hantera data.
För perioden 2023–2025 har regeringen aviserat en ram om 163,25 miljoner
kronor för gemensam utveckling av den förvaltningsgemensamma digitala
infrastrukturen (2:7-anslaget: 73,25 mnkr 2023, 45 mnkr 2024 samt 45 mnkr
2025). Sammanställningen av myndigheternas uppskattade finansieringsbehov för
denna period summerar upp till cirka 1,1 miljarder kronor (grunddatadomäner,
byggblock, infrastrukturansvar samt kompetensområden).
3.3.1
Långsiktig plan baserat på uppskattat behov
En finansiering i nivå med uppskattat behov möjliggör utveckling och
uppbyggnad av genomförandeorganisationer enligt plan. Bilaga 1 visar den
långsiktiga planen baserat på uppskattat behov. Fem grunddatadomäner och 14
stycken byggblock får förutsättningar att driva fram och införa
förvaltningsgemensamma produkter och tjänster som skapar reellt värde för
offentliga organisationer och deras målgrupper.
Förvaltningsgemensamma lösningar kan börja användas av offentliga
organisationer i större utsträckning vilket innebär att de inte utvecklar egna
lösningar.
Kompetensområden får förutsättningar för att driva och utveckla verksamheten
inom sina områden. Mer långsiktig kompetensuppbyggnad möjliggörs också inom
myndigheterna för att bidra till den fortsatta utvecklingen av den
förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen.
Den samhällsekonomiska nyttan kan börja realiseras och trovärdigheten för det
förvaltningsgemensamma arbetet stiger vilket i sin tur möjliggör en ökad tilltro till
offentlig förvaltnings förmåga att samordna digital service till samhället.
/digg.se
17
3.3.2
Långsiktig plan inom ram
För att kunna realisera den digitala infrastrukturen enligt de behov som
myndigheterna redovisat för perioden 2023–2025 saknas det cirka 950 miljoner
kronor. Det innebär att DIGG och de ingående myndigheterna måste prioritera
vad som ska finansieras. En sådan prioritering kommer att göras årsvis. Utifrån
den kunskap myndigheten har idag kan DIGG presentera ett scenario för hur en
sådan prioritering skul e se ut. Det innebär att det endast är ett scenario vad gäller
finansiering till byggblock och grunddatadomäner, vilken kan ändras vid de årliga
prioriteringarna. Konsekvenserna som beskrivs nedan är dock allmängiltiga
oavsett hur fördelning av anslag inom ram genomförs. Fördelning av anslag har
gjorts utifrån följande prioriteringskategorier:
1. Legalt tvingande krav
2. Byggblock/grunddatadomäner som med hög sannolikhet
kan realisera stor nytta
3. Möjliggörande byggblock/grunddatadomäner som många
andra är beroende av
4. Övriga.
Flera byggblock och grunddatadomäner är i utforskande utveckling. De har ännu
inte kommit in med underlag för beslut om en kommande utveckling, vilket gör
att de placeras i prioriteringskategori 4 övriga. Utifrån denna prioritering omfattar
planen finansiering av tre prioriterade byggblock och tre prioriterade
grunddatadomäner 2023-2025. Digital identitet är ensam om att placeras i
prioriteringskategori 1 och får i detta scenario en fördelning som motsvarar det
/digg.se
18

uppskattade behovet. Byggblocken Mina ombud och API-hantering tilldelas anslag
som motsvarar uppskattat behov under 2023. För perioden 2024-2025 räcker
tilldelade anslag endast till delar av dessa byggblocks förvaltning. De tre
grunddatadomänerna, Person, Företag och Fastighetsinformation samt Geografisk
information, tilldelas anslag som gör att de kan uppehålla viss administration inom
respektive grunddatadomän.
Finansieringen av stöd- och styrning av den förvaltningsgemensamma
utvecklingen (kompetensområden och infrastrukturansvar) har hållits till ett
minimum.
Med aviserad ram räcker inte finansieringen till utveckling av planerade
grunddatadomäner och byggblock. För dessa behöver annan finansiering
identifieras, alternativt måste arbetet i ej finansierade grunddatadomäner och
byggblock avbrytas/pausas. Stora delar av realiseringen av den potentiella nyttan
med den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen uteblir därmed.
Det finns en risk att myndigheternas egna utvecklingsarbeten inte är inriktade på
förvaltningsgemensamma lösningar. Incitamenten för myndigheterna att tänka
utanför sina egna behov och hitta synergier minskar. Sannolikt kommer
myndigheterna inte förstärka med resurser som blir experter på digital utveckling
för förvaltningsgemensamma behov. Det finns redan stor brist på sådan
kompetens och utan att veta att det finns en långsiktig och stabil finansiering
kommer inte denna kompetens utvecklas i den takt som behövs för att möta
Sveriges behov av digitalisering.
/digg.se
19
Arbetet med att koordinera och hål a ihop arbetet med den
förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen minimeras vilket får till
konsekvens att:
• uppbyggnad av en förvaltningsgemensam förmåga att driva
digitaliseringen tillsammans försvåras
• avsaknad av gemensamma lösningar i närtid kommer att innebära att
myndigheterna utvecklar egna lösningar (suboptimering)
• realiseringen av den samhällsekonomiska nytta som identifierats
kommer inte att ske alternativt försenas
• Sveriges uppfyl ande av EU-förordningar som kräver en nationell
sammanhållen infrastruktur exempelvis SDG-förordningen försvåras
och blir kostsamma
• förtroendet och til tron til det förvaltningsgemensamma arbetet
minskar eftersom leveranser försenas och blir sämre än förväntat.
Til tron till offentlig förvaltnings förmåga att möta samhällets och medborgarnas
behov av samordnad offentlig digital service riskerar att utebli.
4 Ett digitalt EU
Att den digitala strukturomvandlingen fått ett större fokus både nationellt och
internationellt är tydligt. Inom planeringsperioden ser DIGG ett antal europeiska
initiativ i syfte att samordna och kraftsamla den digitala utvecklingen i Europa.
Dessa initiativ har redan nu en påverkan på DIGG:s verksamhet och detta
fortsätter de kommande åren.
4.1
Reviderad eIDAS-förordning
eIDAS-förordningen reglerar elektronisk identifiering över den svenska
landsgränsen. DIGG tillhandahål er de svenska förbindelsepunkterna (eIDAS-
noden) och är samlingspunkt för incidentrapportering inom elektronisk
identifiering enligt eIDAS-förordningen. Svenska e-legitimationsutfärdare och
svenska förlitande parter knyts till eIDAS-noden med stöd av avtal och kommande
föreskrifter som DIGG ansvarar för. DIGG ansluter andra länders e-legitimationer
för användning inom Sverige och anmäler svenska e-legitimationer för
användning inom EU. DIGG förvaltar och vidareutvecklar identitetsfederationen
Sweden Connect för elektronisk identifiering inom Sverige, där eIDAS-nodens
svenska delar också ingår.
/digg.se
20
EU-kommissionen publicerade ett utkast till reviderad eIDAS-förordning den 3
juni 2021 och den nya förordningen innehåller en mängd olika förslag som nu ska
förhandlas. Kommissionens fokus är att eIDAS-förordningens syfte är att främja
den inre marknaden och att många delar i förslaget direkt handlar om privat
marknad.
Utkastet innehåller punkter som väsentligt förändrar det nuvarande e-
legitimationssystemet. Det föreslås bli obligatoriskt för varje medlemsstat att
anmäla minst en e-legitimation på nivå ”hög”. Det föreslås också att nuvarande
peer reviewprocess skall kompletteras med en alternativ möjlighet där e-
legitimationer certifieras. Dessutom innehåller eIDAS-revideringen en utvidgning
av obligatoriet avseende privat sektor, vilket för Sveriges del ställer krav på nya
affärsmodeller.
eIDAS-revideringen ställer också krav på att varje medlemsstat skall tillhandahål a
minst en digital plånbok til privatpersoner och företag. Plånboken skall värna om
den personliga integriteten och ge användaren kontroll över sin data. Den digitala
plånboken skall knytas till en e-legitimation på nivå hög och användaren av den
digitala plånboken ska även ha möjlighet att underteckna sina digitala bevis med
kvalificerad e-underskrift innan beviset skickas i väg med stöd av funktioner
kopplade till plånboken.
Dessutom föreslås fyra nya betrodda tjänster: elektroniska intyg på attribut,
kvalificerade elektroniska arkiveringstjänster, förvaltning av anordningar för
skapande av elektroniska underskrifter och stämplar på distans, samt elektronisk
liggare.
4.1.1
Påverkan på DIGG
Det nuvarande förslaget innebär en ökad arbetsbelastning för DIGG, både på kort
och lång sikt.
På kort sikt agerar DIGG som expertmyndighet med stöd till Regeringskansliet i
den pågående förhandlingen av förordningen. Parallellt med förhandlingen pågår
ett specifikationsarbete inom eIDAS Expert Group, som ska specificera standarder
för den föreslagna plånboken där myndigheten har fyra nominerade experter.
Förslaget påverkar även arbetet i eIDAS Cooperation Network, inom NOBID
/digg.se
21
15och DIGG:s främjandeuppdrag. Förslaget väcker mycket engagemang ute i
samhället och många har frågor och funderingar kring förslagen, framförallt
gäl ande förslaget om digital plånbok.
På längre sikt innebär ett genomförande av förslagen ett antal förändringar för
DIGG. Nuvarande e-legitimationssystem med eIDAS-noder skall leva parallellt
med det nya systemet med digitala plånböcker. Kravet att erkänna andra länders e-
legitimationer sänks från tolv till sex månader. Elektronisk identifiering och
överföring av digitala bevis med stöd av digitala plånböcker ska visserligen inte ske
via eIDAS-noderna men för att minska påverkan på offentlig sektor ser DIGG som
nödvändigt att ta fram en förvaltningsgemensam lösning för att underlätta för
offentlig förvaltning. Regeringen och DIGG behöver se till att Sverige har minst
en certifierad digital plånbok inom tolv månader efter förordningens
ikraftträdande. DIGG behöver bidra till att inom Sverige hitta sätt att hjälpa
användare och myndigheter att hantera identitetsmatchning för att underlätta
rörligheten. DIGG behöver även granska nya nationella e-legitimationer,
däribland en statlig sådan, på nivå hög. Förslagen kommer även att påverka
arbetet inom SDG och inom den gemensamma digitala infrastrukturen, inom
bland annat identifiering, bevisutfärdande och användningen av kvalificerade
betrodda tjänster. Breddningen till privat sektor kan påverka DIGG:s nuvarande
instruktion.
För att hantera införandet av digital plånbok ser DIGG över möjligheten att delta i
Large Scale pilot tillsammans med andra medlemsstater i syfte att börja bygga
nödvändig infrastruktur i Sverige. Infrastrukturen innebär, förutom utgivande av
plånboken, till exempel valideringstjänster, tjänster för utfärdande av attribut,
underskriftstjänster samt register över förlitande parter. Deltagandet i Large Scale
pilot ger mer tid till att implementera förändringarna samt en delfinansiering från
EU. För detta planerar DIGG att på kort sikt be om ett särskilt uppdrag för att få
nödvändiga mandat och finansiering. Ett deltagandet i en Large Scale Pilot
förväntas också bidra till ökad kunskap om bevis i användningsfall som även
omfattas av SDG-förordningen, och bidrar därmed även i dess genomförande.
Förslaget med certifiering av e-legitimationer, samt även digitala plånböcker,
utifrån cybersäkerhetsakten i stället för förhandsgranskning (peer review) kan
15 NOBID-projektet mellan länderna i den nordisk och baltiska regionen
/digg.se
22
påverka det nuvarande e-legitimationssystemet och det sätt DIGG
kvalitetsgranskar e-legitimationer nationellt. På kort sikt behöver myndigheten
delta i arbetsgrupper som fastställer granskningsrutiner och krav under
cybersäkerhetsaktens paraply. När standarder och granskningsrutiner är antagna
bör DIGG ta ställning till om certifiering av e-legitimationer är en möjlighet
Sverige bör nyttja även nationellt. Väljer regeringen i samråd med DIGG att nyttja
certifieringsmodellen nationellt krävs underlag för hur ackreditering av
certifieringsorgan och certifiering bör göras och som en konsekvens av detta
förändra DIGG:s rutiner kring kvalitetsgranskning. Arbete med affärsmodell
kommer att krävas till följd av krav från eIDAS-förordningen om att digital
plånbok ska vara kostnadsfri för privatpersoner. Sverige behöver delta i EU-
samarbetet kring affärsmodel , samt arbeta även nationellt med affärsmodell till
följd av de ökade kraven från EU på att öppna möjligheterna med elektronisk
identifiering och nyttjande av digitala plånböcker för privat sektor.
DIGG beräknar att ett genomförande av beskrivna förslag kräver en förstärkt
finansiering på 9,6 miljoner kronor årligen.
4.2
Säkerställa digital tillgänglighet till offentlig service
DIGG har till uppgift att utöva tillsyn över lagen (2018:1937) om tillgänglighet till
digital offentlig service (DOS-lagen). Til synen ska genomföras i enlighet med
webbtillgänglighetsdirektivet (EU 2016/2102) och EU-kommissionens
genomförandebeslut om fastställande av en övervakningsmetod och bestämmelser
om medlemsstaternas rapportering i enlighet med samma direktiv (EU
2018/1524). Att tillgänglighetsperspektivet är en viktig faktor framgår också av
Sveriges digitaliseringsstrategi, för att al a människor oavsett funktionsförmåga
ska ha möjlighet att bidra till och delta i det digitala samhället.
4.2.1
Påverkan på DIGG
De insatser som DIGG ser som nödvändiga att bedriva under perioden 2023–2025
för att svensk offentlig förvaltning ska leva upp till DOS-lagen om tillgänglighet
till digital offentlig service är framförallt att förstärka främjandearbetet samt utöva
tillsyn genom att verkställa övervakning av webbplatser, mobila applikationer,
intranät etcetera, i enlighet med EU-kommissionens genomförandebeslut. DIGG
måste också vidareutveckla och agera i enlighet med etablerade processer för
hantering av ärenden där bristande tillgänglighet konstaterats genom anmälan
från tredje part eller genom övervakning.
/digg.se
23
Den första rapporten16 från Sverige, författad i enlighet med bilaga II i
genomförande-beslut (EU) 2018/1524 överlämnades i december 2021. Rapporten
beskriver resultatet av Sveriges övervakning av digital offentlig service under
övervakningsperioden 2020–21. Rapporten visar att Sverige inte utfört övervak-
ning i den omfattning som stipuleras av genomförandebeslut (EU) 2018/1524.
Rapporten visar också att endast ett fåtal av de granskade webbplatserna uppfyl de
kraven, varför DIGG bedömer att även främjandearbetet behöver förstärkas för
att öka mängden webbsidor som är korrekta från början. Enligt
genomförandebeslut (EU) 2018/1524 ökar mängden granskningsobjekt
kommande övervakningsperioder. Enligt DIGG:s prognoser kommer
myndigheten, med nuvarande bemanning, kunna utföra cirka 40 procent av
förväntad övervakning. Om Sverige ska utföra övervakning i den omfattning
genomförandebeslutet stipulerar krävs en förstärkning av resurser inom området
inför 2023. Samtidigt krävs ytterligare förstärkning för att utveckla
främjandeverksamheten. Området behöver tillföras 9,2 miljoner kronor årligen.
4.3
Samordning av programmet för ett digitalt Europa
Den 24 mars 2021 gav regeringen i uppdrag till DIGG att ansvara för samordning
av programmet för ett digitalt Europa för perioden 2021–202717 (DIGITAL). I
korthet innebär uppdraget att DIGG ska ansvara för samordning av DIGITAL och
därmed:
• vara nationellt kontaktorgan för programmet,
• främja och analysera det svenska deltagandet i programmet, samt
• samordna det nationella informations- och rådgivningsarbetet om
programmet.
Ett förslag på utformning av en långsiktig samverkansstruktur redovisades till
Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet) i juli 2021. Samverkan inom
ramen för DIGITAL syftar till att:
1. Verka för att arbetsprogram som utformas inom programmet i hög
utsträckning beaktar svenska färdigheter och behov.
16 Rapport Övervakning av digital offentlig service i Sverige - digg.se
17 Uppdrag att ansvara för samordning av programmet för ett digitalt Europa (I2021/01008) - regeringen.se
/digg.se
24
2. Verka för ett högt svenskt deltagande i de olika projekten inom
DIGITAL.
3. Verka för ett långsiktigt nyttjande av den digitala kapacitet som
etablerats för att stimulera utveckling och digitalisering av privat och
offentlig sektor.
De två bärande elementen i samverkansstrukturen är en central kärna och ett antal
kluster av samverkande aktörer. Organisationerna i kärnan fokuserar på
samverkan och koordinering på programnivå, medan klustren samverkar kring
specifika områden.
Initialt identifierades Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), PTS,
Vinnova, Til växtverket och Vetenskapsrådet, utöver DIGG, som centrala för
samverkan och som permanenta i kärnan. I klustren samverkar aktörer inom
tematiska områden, till exempel datautrymmen eller hälsa. Klustren baseras på de
specifika målen och innehåll i arbetsprogrammen. Respektive kluster bör
samordnas av en aktör, sannolikt en aktör ingående i samverkansstrukturens
kärna. Kärnan kan därför komma att utökas och förändras under programmets
löptid. Den 17 februari 2022 tillkom E-hälsomyndigheten som en aktör i kärnan
genom regeringsbeslut.
I budgetpropositionen för 2022 avsattes 50 miljoner kronor per år under åren
2022-2024 för medfinansiering av projekt under DIGITAL. DIGG uppfattar att
medel för medfinansiering kommer att avsättas för hela programperioden, det vil
säga även för åren 2025-2027.
I februari 2022 uppdrog regeringen till DIGG att ansvara för en nationell
samordningsfunktion för programmet för ett digitalt Europa för perioden 2022–
2027, vilket innebär att DIGG ska leda, samordna och ansvara för att följa upp
arbetet samt löpande informera Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet)
om hur arbetet fortskrider18. Myndigheten ska vidare redovisa förslag på
prioriteringar för det svenska deltagandet i programmet för efterföljande år och en
plan för fortsatt hantering av medfinansieringsmedlen.
18 Uppdrag att ansvara för en nationell samordningsfunktion och medfinansiering för programmet för ett digitalt Europa
(I2022/00403) - regeringen.se
/digg.se
25
Samordningsfunktionen som sådan ska varaktigt under programmets löptid:
• bistå Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet) i arbetet med att
utforma svenska ståndpunkter i frågor som kommer att hanteras inom
programmet,
• sprida kunskap om programmet till relevanta aktörer,
• mobilisera svenska aktörer i syfte att skapa konsortier samt bistå i
ansökningsprocesser,
• identifiera och verka för innehållsmässiga och ekonomiska synergier med
andra relevanta program såsom Horisont Europa och Fonden för ett
sammanlänkat Europa, samt
• strategiskt prioritera medel för nationell medfinansiering av programmet
och lämna förslag på prioriteringar.
Programmet ursprungliga fem specifika mål kommer med stor sannolikhet att
utökas med ett sjätte specifikt mål riktat mot utveckling av halvledarchipp under
inledningen av budgetperioden.
4.3.1
Påverkan på DIGG
Leda, samordna och följa upp denna samordningsfunktion kräver resurser under
hela programperioden. DIGG kommer dessutom själv att behöva leda flera av de
kluster som ska etableras inom specifika tematiska områden. Såväl övergripande
som specifika informations- och rådgivningsaktiviteter behöver arrangeras i
samband med att nya arbetsprogram ska utformas och lanseras samt utlysningar
publiceras.
Kontakter behöver tas med aktörer och intressenter, nationellt såväl som
internationellt. Stöd behöver ges till Regeringskansliet inom ramen för
programkommittén.
DIGG bedömer att den nivå på finansiering som meddelats via dels
budgetpropositionen för 2022 (2,4 miljoner kronor årligen) samt i det senare
regeringsuppdraget (2 miljoner kronor under 2022) måste permanentas under
aktuell period (2027) för uppdraget. Utan erforderlig finansiering kommer det
/digg.se
26
senare tilldelade uppdraget19 inte kunna genomföras. DIGG bedömer således det
totala finansieringsbehovet till 4,4 miljoner kronor årligen.
4.4
Genomförande av det tekniska systemet inom SDG-
förordning
DIGG lämnade 15 december 2021 en genomförandeplan till regeringen enligt
regeringsuppdraget att ta fram en genomförandeplan för införandet av det
tekniska systemet bevisutbyte enligt engångsprincipen . I genomförandeplanen
och dess kostnadsanalys framgår att genom en utökad satsning på den
förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen, samlade bevistjänster och
gemensamma digitala tjänster för användare skapas förutsättningar för ett
kostnadseffektivt genomförande i Sverige. Enligt kostnadsanalysen kan ett svenskt
genomförande med gemensam infrastruktur och lösningar enligt DIGG:s förslag
komma att kosta 3,9 miljarder medan ett genomförande utan gemensam
infrastruktur och lösningar skul e kunna kosta 39 miljarder. Den
förvaltningsgemensamma nationella infrastruktur såväl som bevistjänster är ett
måste för att uppfyl a SDG-förordningen. Gemensamma digitala tjänster och
gemensamma kundingångar kan dessutom förbättra användarupplevelsen och
underlätta arbetet för de aktörer, inte minst kommuner, som omfattas av SDG-
förordningen.
Regeringen har i budgetpropositionen 2022 aviserat en satsning på
genomförandet av det tekniska systemet för bevisutbytet. I DIGG:s regleringsbrev
för 2022 framgår att regeringen ger DIGG ett utökad uppdrag att samordna
genomförandet av förordningen i Sverige med fokus på att stödja arbetet med
förvaltningsgemensam digital infrastruktur och lösningar som behövs för att möta
kraven i förordningen om en gemensam digital ingång och det tekniska systemet
för gränsöverskridande automatiskt bevisutbyte enligt engångsprincipen samt att
DIGG också ges möjlighet att fördela medel till denna utveckling. Under 2022
avser även regeringen utfärda kompletterande nationella bestämmelser för att
19 Uppdrag att ansvara för en nationell samordningsfunktion och medfinansiering för programmet för ett digitalt Europa
(I2022/00403) - regeringen.se
/digg.se
27
stödja genomförandet av förordningen om en gemensam digital ingång. I dessa
kommer bland annat ansvaret att vara nationell samordnare att regleras.
4.4.1
Påverkan på DIGG
DIGG behöver långsiktigt förstärka sin förmåga att agera som nationella
samordnare med kompetenser som jurister, samordnare, specialister
kommunikatörer, arkitekter samt IT-lösningar såsom samarbetsrum. Därför
föreslås att DIGG:s förvaltningsanslag förstärks med 5 miljoner varaktigt. I
dagsläget har dessa medel givits, fram till år 2024 för anslag 2:7 ap4, till DIGG men
en bättre lösning vore att lägga finansieringen på förvaltningsanslaget permanent
eftersom detta blir en långsiktig uppgift för DIGG enligt de kompletterande
bestämmelserna.
DIGG bedömer att arbetet med delar i genomförandeplanen som rör utveckling av
den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen kan hanteras med de medel
som regeringen redan aviserat. Det kommer också gå att utforska och utveckla
vissa samlade bevistjänster och gemensamma digitala tjänster Däremot finns idag
ingen aviserad budget för förvaltning från 2025 för de förvaltningsgemensamma
lösningar som tas fram. DIGG har i genomförandeplanens kostnadsanalys20 gjort
en uppskattning att förvaltningskostnader kommer ligga på 30 miljoner årligen.
Utan finansiering för förvaltning kommer ingen myndighet, inklusive DIGG,
kunna utveckla de förvaltningsgemensamma komponenter som behövs för att
säkra genomförandet och Sverige kommer därmed inte kunna uppfyl a SDG-
förordningen. Den genomförandeakt som ska förtydliga kraven på det tekniska
systemet för bevisutbyte är ännu inte beslutad varför det kan tillkomma
ytterligare behov av finansiering och reglering som idag inte är känt.
Vidare saknas idag en samlad finansiering för gemensamma kundingångar vilket
får som konsekvens att de kundingångar som finns idag riskerar att inte anpassas
alternativt inte nyttjas för att underlätta det svenska SDG-genomförandet. DIGG
ser att de aktörer som idag har ansvar för gemensamma kundingångar kan behöva
förstärkta anslag till utveckling och förvaltning som stödjer SDG-genomförandet.
20 Avsnitt 8.2 En kostnadsanalys för förvaltning av förvaltningsgemensamma delar i Genomförandeplan för införandet av
bevisutbyte enligt engångsprincipen I2021/01595, DIGG:s ärendenummer 2021-1342.
/digg.se
28
4.5
Internationell samordning
Inom planeringsperioden infaller bland annat det svenska EU-ordförandeskapet.
Utöver det ser DIGG ett antal europeiska initiativ i syfte att samordna och
kraftsamla den digitala utvecklingen i Europa.
4.5.1
Påverkan på DIGG
DIGG bedömer att det svenska EU-ordförandeskapet tillfälligt kommer att öka
arbetsbelastningen för DIGG. En resursförstärkning kommer att bli nödvändig för
att, bland annat, stödja regeringen och Regeringskansliet under det första halvåret
2023. Under ordförandeskapet ska även Berlin-deklarationen följas upp. En
försiktig bedömning av omfattningen uppgår till fyra heltidstjänster, främst
genom expertstöd avseende juridik, interoperabilitet, analytiker och koordinering.
Under ordförandeskapet förväntas även Sverige och DIGG stå värd för en CIO-
konferens.
Givet att Sverige även är ordförandeland inom Nordiska ministerrådet under 2023
ser DIGG ett ytterligare behov av resursförstärkning. Omfattningen är svår att
bedöma, men har uppskattats till motsvarande en heltid, för arbete relaterat främst
till MR-Digital 21.
I syfte att öka möjligheterna till påverkan och tidigt fånga initiativ som kommer
att få en påverkan på Sverige, krävs att DIGG ökar sitt deltagande och närvaro
inom EU. Detta kan göras genom att finansiera en nationell expert inom EU-
kommissionen och även genom ökad närvaro i samverkan med andra
myndigheter.
För budgetperioden äskas således om tillkommande medel för beskriven
internationell samordning och samverkan för planeringsperioden med 5,5
miljoner kronor år 2023 och 2,1 miljoner kronor efterföljande år.
21 MR-DIGITAL Nordiska ministerrådet för digitalisering
/digg.se
29
5 Hållbar verksamhet
DIGG har sedan myndigheten inrättades underhand fått utökade uppgifter i sin
instruktion tillsammans med ett stort antal regeringsuppdrag, vilket är positivt då
det visar att regeringen vil se en utveckling av den offentliga förvaltningens och
samhällets digitalisering. Förmågan att kunna skapa nytta och resultat i
etablerandet av nya uppgifter och i regeringsuppdragen ställer krav på
verksamheten bland annat i form av personella resurser med rätt kompetens,
strukturkapital i form av processer, rutiner och arbetssätt men också IT-förmåga
och IT-tjänster som stödjer arbetet.
Myndigheten har, utifrån de tillkommande regeringsuppdragen, snabbt behövt
skala upp verksamheten, vilket skett genom konsulter, inlånade resurser samt till
viss del genom rekrytering. Rekryteringen har fokuserat på behovet av att bygga
särskild specialistkompetens inom de nya verksamhetsområdena samt i viss
utsträckning för de särskilda regeringsuppdragen. Utökningen av verksamheten
har resulterat i en god leveransförmåga för specifika uppdrag men skapat en
sårbarhet och obalans där stödfunktioner inte har växt i relation till
organisationens utökade uppdrag. Etableringen av verksamhet för
regeringsuppdragen har i stor utsträckning byggts upp av särskilda medel som följt
med uppdragen men att bygga hållbar och långsiktig förmåga som utgår från
tillfällig finansiering är utmanande och ett risktagande i långsiktiga kostnader för
myndigheten.
Under pandemin har användningen av digitala tjänster ökat snabbt med både nya
tjänster i samhället, fler användare och en högre nyttjandegrad vilket ställer höga
krav på att tjänsterna är tillgängliga och säkra gäl ande bland annat identifiering
och överföring av information. Det säkerhetspolitiska läget i omvärlden har också
förändrats och ställer nu höjda krav på säkerhet, övervakning och beredskap för
den kritiska infrastruktur som samhället och människor är beroende av. DIGG
ansvarar för samhällsviktig verksamhet både när det gäller ansvar för
förvaltningsgemensam infrastruktur avseende enskilda byggblock och
komponenter, som till exempel eDelivery, och i rollen samordnande myndighet,
med ett övergripande ansvar för att infrastrukturen är robust och säker i sin
helhet. Detta ställer höga krav på informations- och IT-säkerhet liksom en
erforderlig beredskap även utanför kontorstid.
/digg.se
30
5.1
Påverkan på DIGG
När DIGG bildades var behovet av IT-förmåga inriktad mot att tillhandahål a de
grundläggande funktionerna för en ny organisation såsom exempelvis att
tillhandahål a nätverk och arbetsplatsverktyg. Tjänsterna anskaffades via
Försäkringskassans uppdrag för statlig IT-drift och den organisation som krävdes
för detta kunde hanteras i liten omfattning. Efterhand, i samband med arbete med
bland annat regeringsuppdragen Ena22, CEF-byggblock23, myndighetens befintliga
tjänster och samverkan med andra myndigheter, har det blivit tydligt att DIGG
behöver ta ett betydligt större ansvar framåt.
Det innebär att DIGG behöver bygga en utökad IT-förmåga för att stärka det
externa förtroendet men även i större utsträckning själv kunna realisera
byggblock, driftsätta, övervaka och förvalta dessa där det finns en tydlig koppling
till myndighetens uppdrag. Som exempelvis eDelivery, auktorisationssystemet
men även kommande hantering av säker digital kommunikation i offentlig sektor
(SDK)24, SDG och stöd i ett antal olika regeringsuppdrag med behov av teknisk
utforskning inom IT och realisering av densamma. Även en större flora av
verksamhetsnära funktioner som samverkansytor, ärendehantering, diarieföring
etcetera som idag inte tillhandahål s eller uppfyl er myndighetens behov från
driftsparter behövs. Det innebär att IT-förmågan behöver stärkas inom ett antal
områden, exempelvis:
- Förmåga gällande bland annat arkitektur, utvecklingsverktyg,
utvecklingsmiljöer, testbäddar samt metoder och processer för att kunna
driva nyutveckling och förvaltning av specifika IT-tjänster.
- Etablering av egen produktionsmiljö och applikationsdrift med driftsparter
samt administrering av densamma.
- IT-säkerhet för att möta de ökade hoten och bättre kunna tillgodose
kraven på informationssäkerhet.
- Incidentberedskap för 24/7/365 för en del tjänster, til sammans med
driftparter.
22 Ena – Sveriges digitala infrastruktur (se avsnitt 3.3)
23 https://ec.europa.eu/digital-building-blocks/wikis/display/DIGITAL/Digital+Homepage
24 Uppdrag att til handahål a infrastruktur för säker digital kommunikation i offentlig sektor (I2021/03317) - regeringsn.se
/digg.se
31
Om förutsättningar för att vidareutveckla denna basförmåga inte tillförs riskeras
att utvecklingsinsatserna tar fram egna lösningar, att förvaltning av DIGG:s nya
eller befintliga IT-tjänster inte kan vidmakthållas och därigenom att nya
funktioner eller rättningar inte blir utförda. Den tekniska skulden växer därför
med tiden vilket är något som är starkt korrelerad med en ökad säkerhetsrisk.
Konsekvensen för de funktionella aspekterna är att den offentliga digitaliseringen
inte får det stöd som den har behov av eller i tillräcklig omfattning.
En annan avgörande konsekvens, om inte basförmågan kan utvecklas, är att
nyutveckling av IT-tjänster eller utforskande utveckling inte kan fortsätta i samma
takt. Det innebär att nya tjänster, såväl interna som externa, inte kan genomföras i
tid eller skjuts på framtiden. Det får även en negativ påverkan på
regeringsuppdrag eller interna projekt med IT-innehåll och konsekvensen för de
funktionella aspekterna blir samma som ovan. Vidare riskeras förmågan till att
upphandla lösningar eller samutveckla med andra myndigheter.
Ökad användning av tjänsterna ställer också krav på ökad tillgänglighet vilket
kräver en bemanning med beredskap utanför kontorstid. Finns inte tillräcklig
förmåga att övervaka och säkra drift dygnet runt blir sårbarheten för
myndighetens samhällsviktiga verksamhet mycket hög.
DIGG avser inte etablera en IT-förmåga som kapacitetsmässigt kan ta på sig alla
typer av utveckling, utan fokus är snarare på tekniskt djupt kunnande och förmåga
inom de tjänster som har en hög korrelation med myndighetens uppdrag. Det
sörjer för att DIGG kan komplettera andra myndigheter i samverkan med att
bygga den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturens olika komponenter.
Utifrån myndighetens växande uppdrag och med ansvar för samhällsviktig
verksamhet krävs det en utökning av resurser och medel för att uppnå tillräcklig
kapacitet, för att ha förmåga att proaktivt arbeta för att minska sannolikheten samt
begränsa omfattningen av olika typer av säkerhetsincidenter. Det finns därför
under kommande planeringsperiod behov av att bygga en ökad förmåga gäl ande
säkerhet och informationssäkerhet och en beredskapsorganisation för att vara
rustad för cyberattacker och olika typer av intrång. För att uppnå erforderlig
säkerhet i lokaler och vid överföring av information som är säkerhetsklassad,
vilket krävs exempelvis för den samhällsviktiga verksamheten, finns behov av
bland annat ombyggnation, säkra systemstöd och utbildningsinsatser. Om
/digg.se
32
säkerhetsområdet inte tillförs utökade resurser blir konsekvensen att den
nödvändiga säkerhetsnivån inte kan upprätthållas över tid.
För att bygga denna förmåga inom planeringsperioden behöver DIGG säkra
kompetens inom exempelvis IT-arkitektur, informationssäkerhet, IT-säkerhet,
utvecklings- och aktivitetsledning, kravställning och testning. Til sammans
innebär det att DIGG:s förvaltningsanslag behöver förstärkas med 13 miljoner
kronor år 2023, 19 miljoner kronor år 2024 och 22,3 miljoner kronor år 2025.
DIGG har inom ramen för den finansiering som givits för förvaltningsgemensam
infrastruktur för informationsutbyte utvecklat infrastrukturkomponenter för att
stödja e-legitimering och e-underskrift inom byggblocket Identitet som kräver
löpande drift och livscykelhantering. Förvaltningsanslaget behöver därför öka för
att bära denna löpande kostnad med 5 miljoner kronor år 2023, 5,5 miljoner
kronor år 2024 och 6 miljoner kronor år 2025. Kostnaden finns även uppskattat i
det totala behovet för den digitala infrastrukturen, i bilaga 1.
DIGG:s uppdrag växer stadigt genom nya regeringsuppdrag och uppgifter, vilket
fordrar en förstärkning av resurser inom olika verksamhetsområden och kräver
ett proaktivt ledarskap för att klara av att säkra att det sker utifrån ett
helhetsperspektiv och ger en balanserad tillväxt för hela myndigheten. De
medarbetarundersökningar som myndigheten har genomfört pekar på hög
arbetsbelastning och brist på återhämtning, avsaknad av digitala verktyg samt
snabbt växande team och etablering av ny verksamhet som ställer stora krav på
ledarskapet.
För att leverera värde och resultat inom särskilda uppdrag som handlar om att
etablera långsiktig förmåga är det viktigt att det byggs upp en basplatta med
relevant expertkompetens, som finns kvar inom myndigheten över tid. En större
verksamhet ställer också krav på att bygga och utvidga lednings- och
stödfunktioner såsom exempelvis säkerhet, juridik, upphandling, ekonomi, HR
och kommunikation.
Myndigheten har under de senaste åren fokuserat på att knyta till sig resurser
inom de olika specialistområdena för att klara av att leverera på myndighetens
uppgifter och uppdrag. Detta är en förhållandevis kortsiktig lösning som inte är
hållbar över tid. Nu står myndigheten inför en situation med mycket hög
arbetsbelastning speciellt inom traditionella stödverksamheter och hos ledare.
/digg.se
33
DIGG bedömer att det är stor risk för myndighetens leveranser om inte 10
miljoner kronor tillförs årligen för att stärka upp inom stödverksamheten.
6 Avgifter
DIGG tillhandahål er sedan 2018 den svenska eIDAS-noden som möjliggör
legitimering med svensk e-legitimation utomlands och möjligheten att använda
utländska e-legitimationer i svenska e-tjänster. Skyldigheten att tillhandahål a
noden följer av eIDAS-förordningen. Offentliga aktörer i Sverige måste ansluta sig
till eIDAS-noden. Sedan den 1 juni 2021 ska DIGG även ansluta svenska privata
aktörer till noden (endast inkommande trafik). Denna anslutning är dock frivil ig.
För privata aktörer tas en avgift på 2.900 kronor ut för att ansluta sig till noden.
Avgiften tas ut med stöd av 8 § förordningen (2016:576) med kompletterande
bestämmelser till EU:s förordning om elektronisk identifiering. DIGG får ta ut en
avgift för anslutningen (8 § 2 st).
DIGG får enligt 18–20 §§ i myndighetens instruktion ta ut avgifter av de
myndigheter som har anslutit sig till valfrihetssystem för säker elektronisk
identifiering och för utbildningsverksamhet. Myndigheten får disponera
intäkterna i verksamheten. I nuläget tas ingen avgift ut kopplat till dessa områden.
I promemorian till en ny lag, som ersätter lagen (2013:311) om valfrihetssystem i
fråga om tjänster för elektronisk identifiering, föreslås bland annat att DIGG ska
tillhandahål a Auktorisationssystem i fråga om tjänster för elektronisk
identifiering och för digital post. Enskilda ska få välja vilken leverantör som ska
utföra tjänsten för deras räkning. Offentliga aktörer ska mot en avgift få använda
tjänsterna i auktorisationssystemen i sina digitala tjänster. Regeringen skriver i
budgetpropositionen för 2022 att det är viktigt att individen har möjlighet att själv
välja leverantör av digitala tjänster. Regeringen avser därför att under 2022 lägga
fram förslag om lagstiftning om ett auktorisationssystem för elektronisk
identifiering och digital post. I promemorian föreslås bland annat att det skapas
förutsättningar för ett auktorisationssystem för att skapa möjlighet att ta ut
avgifter för användning, samt att införa ersättning till godkända leverantörer av
elektronisk identifiering och digitala brevlådor (I2020/03269). Den beräkning som
DIGG gjort utifrån hypotesen att detta kommer att träda ikraft vid halvårsskiftet
2022 visar DIGG:s avgiftsintäkter kopplat till att administrera ett
auktorisationssystem med tillhörande ersättningar och avgifter.
/digg.se
34
Avgiftsfinansierad verksamhet 2023-2025
Utfal
Prognos
Beräkning Beräkning
Beräkning
(tkr)
2021
2022
2023
2024
2025
Avgiftsintäkter som disponeras
Stöd för lärande och kunskapsuppbyggnad
0
0
0
0
0
Digital identifiering (eIDAS-noden)
3
15
30
30
30
Auktorisationssystem
0
2 500
5 500
6 100
6800
Övriga intäkter
51
0
0
0
0
Summa avgiftsintäkter
54
2 515
5 530
6 130
6 830
Totala kostnader
1
7 817
4 330
4 230
4030
Totalt resultat
53
-5 302
1 200
1 900
2 800
Ackumulerat över/underskott
53
-5 249
-4 049
-2 149
651
7 Investeringar och
finansiering
I nedanstående tabell anges DIGG:s totala investeringsbehov i
anläggningstillgångar. Investeringarna består under åren 2023-2025 främst av
utveckling av infrastrukturen för säkra elektroniska försändelser men även
immateriella investeringar kopplat till utveckling inom data- och teknikområdet
(avsnitt 4.1) samt utveckling kopplat till digital plånbok utifrån översyn eIDAS
(avsnitt 5.1). Dessa finansieras av lån i Riksgäldskontoret.
Inom ramen för den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen ansvarar
DIGG för utveckling av ett antal byggblock. De finansieras i vissa fall av anslag 2:7
ap.1 Förvaltningsgemensam digital infrastruktur där det finns ett undantag från
EA-reglerna om lånefinansiering, vilket framgår av DIGG:s regleringsbrev 2022.
/digg.se
35
Verksamhetsinvesteringar
Utfal
Prognos
Beräkning
Beräkning
Beräkning
(tkr)
2021
2022
2023
2024
2025
Immateriella investeringar
Datasystem, rättigheter m.m.
18 954
26 191
30 400
15 700
14 000
Materiella investeringar
Maskiner, inventarier och instal ationer m.m.
279
351
0
0
0
Byggnader, mark och annan fast egendom
492
0
0
0
0
Övriga verksamhetsinvesteringar
0
0
0
0
0
Summa verksamhetsinvesteringar
19 725
26 542
30 400
15 700
14 000
Finansiering
Lån i Riksgäldskontoret (2 kap. 1 §
kapitalförsörjningsförordningen)
18 904
22 542
22 400
9 700
8 000
Bidrag (2 kap. 3 § kapitalförsörjningsförordningen)
0
0
0
0
0
Finansiel leasing (2 kap. 5 § kapitalförsörjningsförordningen)
0
0
0
0
0
Anslag 2:7 ap.1
821
4 000
8 000
6 000
6 000
Summa finansiering
19 725
26 542
30 400
15 700
14 000
Kommentar: Differensen mellan nyupplåning 2021 och lån i Riksgäldskontoret i tabellen för verksamhetsinvesteringar beror på att lånet mot
Riksgäldskontoret 2020 baserades på en prognos som var 114 tkr lägre än faktiskt utfall. Prognosen för 2021 var 66 tkr lägre än faktiskt utfall.
Detta innebär sammantaget en differens på 48 tkr.
DIGG har enligt förordning (2018:357) om infrastruktur för säkra elektroniska
försändelser i uppdrag att tillhandahål a en myndighetsgemensam infrastruktur för
säkra elektroniska försändelser från myndigheter till enskilda. DIGG
tillhandahål er infrastrukturen Mina meddelanden och den digitala brevlådan Min
Myndighetspost. Infrastrukturen Mina meddelanden möjliggör för myndigheter,
kommuner och regioner att skicka digital post på ett säkert sätt till privatpersoner
och företag. Ett arbete pågår med att genomföra ett tekniklyft av infrastrukturen
Mina meddelanden till en uppgraderad teknisk plattform. Detta arbete beräknas
vara färdigt december 2022. År 2023 tar ett arbete vid för att utveckla brevlådan
Min Myndighetspost, med en driftsättning planerad till 2024. Se vidare
nedanstående tabell som visar särskild information om planerade
verksamhetsinvesteringar överstigande 20 miljoner kronor.
Särskild information om verksamhetsinvesteringar
Totalt
Utfall
Prognos
Beräkning
Beräkning Beräkning
(tkr)
2021
2022
2023
2024
2025
Verksamhetsinvesteringar per objekt
Infrastruktur för säkra elektroniska försändelser, Mina meddelanden
2
9 836
1
2 436
1
7 400
-
-
-
Infrastruktur för säkra elektroniska försändelser, Min myndighetspost
2
6 100
-
-
1
7 400
8
700
Summa utgifter för investeringar
5
5 936
1
2 436
1
7 400
1
7 400
8
700
-
Finansiering
Lån i Riksgäldskontoret (2 kap. 1 § kapitalförsörjningsförordningen)
5
5 936
1
2 436
1
7 400
1
7 400
8
700
-
Bidrag (2 kap. 3 § kapitalförsörjningsförordningen)
Finansiell leasing (2 kap. 5 § kapitalförsörjningsförordningen)
Anslag (efter medgivande av regeringen)
Summa finansiering
5
5 936
1
2 436
1
7 400
1
7 400
8
700
-
Varav investeringar i anläggningstillgångar
Datasystem, rättigheter m.m.
5
5 936
1
2 436
1
7 400
1
7 400
8
700
-
Maskiner och inventarier
Fastigheter och mark
Övriga verksamhetsinvesteringar
Summa investeringar i anläggningstillgångar
5
5 936
1
2 436
1
7 400
1
7 400
8
700
-
/digg.se
36
7.1
Låneram
DIGG föreslår att myndigheten ska tilldelas en utökad låneram på 56 miljoner
kronor. Under planeringsperioden behöver DIGG en utökad låneram för att
rymma den utveckling som pågår främst för Mina meddelanden och kommande
utveckling av Min Myndighetspost.
Låneram och räntor för verksamhetsinvesteringar
Utfall
Prognos
Beräkning
Beräkning
Beräkning
(tkr)
2021
2022
2023
2024
2025
IB lån i Riksgäldskontoret
9
225
2
3 995
4
2 161
5
4 654
4
9 315
Nyupplåning (+)
1
8 952
2
2 610
2
2 400
9
700
8
000
Amorteringar (-)
- 4
182
- 4
444
- 9
908
- 1
5 038
- 1
9 816
UB lån i Riksgäldskontoret
2
3 995
4
2 161
5
4 654
4
9 315
3
7 500
Beslutad/föreslagen låneram
4
5 000
5
2 000
5
8 000
5
5 000
4
5 000
Ränteutgifter *)
-
-
-
-
174
Finansiering av räntor och avskrivningar
Utgiftsområde 22 anslag 2:6 ap.1
3
664
3
926
9
390
1
4 520
1
9 471
Övrig finansiering (bidrag)
518
518
518
518
518
*) Räntan baseras på ESVs prognos för reproräntan (årsgenomsnitt)
Kommentar: Differensen mellan nyupplåning 2021 och lån i Riksgäldskontoret i tabellen för verksamhetsinvesteringar beror på att lånet
mot Riksgäldskontoret 2020 baserades på en prognos som var 114 tkr lägre än faktiskt utfall, vilket innebär att låneupptaget 2021 delvis
avser investeringar gjorda år 2020. Prognosen för 2021 var 66 tkr lägre än faktiskt utfall. Detta innebär sammantaget en differens på 48
tkr.
Övrig finansiering avser bidrag kopplat till regeringsuppdrag för öppna data och datadriven innovation ((I2019/01416/DF,
I2019/01020/DF delvis) och avser dataportal.se.
8 Övriga villkor
8.1
Räntekontokredit
DIGG föreslår att myndigheten ska tilldelas en räntekontokredit om 22 miljoner
kronor på kontot i Riksgälden.
Det förslag som regeringen avser att under 2022 lägga fram avseende lagstiftning
om ett auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post innebär
att DIGG kommer att belasta räntekontot för utbetalning av ersättning till
leverantörer av e-legitimation och digitala brevlådor innan avgiften för
användningen kommer att betalas in av de offentliga aktörerna. Detta innebär att
DIGG behöver en höjd räntekontokredit.
/digg.se
37
8.2
Anslagskredit
DIGG föreslår att myndigheten ska få en anslagskredit på tre procent för anslag
2:6 ap.1 Myndigheten för digital förvaltning.
8.3
Anslagssparande
DIGG föreslår ett anslagssparande på tre procent för anslag 2:6 ap.1 Myndigheten
för digital förvaltning.
Dessutom föreslår DIGG ett anslagssparande på tre procent även för anslag 2:7
ap.1 Förvaltningsgemensam digital infrastruktur. Anslag 2:7 ap.1 får användas för
utveckling och förvaltning av förvaltningsgemensam digital infrastruktur. Bidrag
från anslagsposten får lämnas till statliga myndigheter, kommuner och regioner
samt til Sveriges Kommuner och regioner (SKR) och Inera AB. I de fall deras
utvecklingsinsatser blir försenade och de inte förbrukar utdelat bidrag återbetalar
de resterande bidrag till DIGG. I dessa fall föreslår DIGG att dessa återbetalningar
får sparas och disponeras kommande år. Anledningen till detta förslag är att ha
möjlighet att utföra planerad utveckling av den förvaltningsgemensamma digitala
infrastrukturen.
9 Övrigt
9.1
Lokalförsörjning
DIGG har sedan starten, utifrån tillkommande uppdrag, fortsatt att växa genom
rekrytering, inlån och konsulter. Det har inneburit behov av förändrade lokaler
där ytan i Stockholm har utökats och kontoret i Sundsval byggts om under 2021.
Myndigheten beräknar att det finns fortsatt stora behov av att växa ytterligare
under kommande planeringsperiod.
Den pågående pandemin har bidragit till nya sätt att leda och arbeta på distans
vilket även har skapat förutsättningar för rekrytering av medarbetare från hela
landet. Det för med sig att DIGG behöver erbjuda arbetsplatser även på andra
platser, vilket innebär en ökad kostnad. Kommande behov av lokaler, utifrån att
myndigheten växer samt att hyresavtalet för kontoret i Sundsval går ut under
2024, kommer ses över och hanteras under planeringsperioden.
9.2
Regelförteckning
Enligt 18 c § författningssamlingsförordningen (1976:725) ska myndigheterna
varje år i samband med budgetunderlaget lämna en regelförteckning till
/digg.se
38
regeringen. DIGG:s regelförteckning, som omfattar gäl ande författningar och
allmänna råd som har beslutats av myndigheten, återfinns i bilaga 2.
10 Bilagor
Bilaga 1: Kostnadsspecificering långsiktig plan för förvaltningsgemensam digital
infrastruktur
Bilaga 2: Regelförteckning
/digg.se
39
Bilaga 1:
Tabel en visar totalt uppskattat finansieringsbehov för Ena – den
förvaltningsgemensamma infrastrukturen
2023
2024
2025
Totalt
Grunddatadomäner
180 700
235 700
283 000
699 400
Byggblock
115 900
122 800
132 900
371 600
Kompetensområden
25 200
25 200
25 200
75 600
Infrastrukturansvarig
7 000
7 000
7 000
21 000
Summa
328 800
390 700
448 100
1 167 600
Preliminär ram
2023
2024
2025
Totalt
Preliminär ram
73 250
45 000
45 000
163 250
Behov
328 800
390 700
448 100
1 167 600
-255 550
-345 700
-403 100
-1 004 350
Grunddatadomäner
2023
2024
2025
Domän
PRIOGRUPP
UTVECKLING
FÖRVALTNING
UTVECKLING
FÖRVALTNING
UTVECKLING
FÖRVALTNING
Totalt
Företag
2
12 000
4 000
15 000
5 000
8 000
6 000
50 000
Fastighet och geodata
2
100 000
4 000
100 000
34 000
100 000
64 000
402 000
Person
2
15 000
5 000
15 000
5 000
15 000
5 000
60 000
Transportsystem
4
15 000
5 000
15 000
8 000
15 000
10 000
68 000
Hälsa
4
17 000
3 000
17 000
6 000
15 000
10 000
68 000
Ny domän 2023
700
0
15 000
0
15 000
5 000
35 700
Ny domän 2024
700
0
15 000
0
15 700
Summa
159 700
21 000
177 700
58 000
183 000
100 000
699 400
Byggblock
2023
2024
2025
Byggblock
PRIOGRUPP
UTVECKLING
FÖRVALTNING
UTVECKLING
FÖRVALTNING
UTVECKLING
FÖRVALTNING
Totalt
Adressregister
4
2 000
5 000
2 000
5 000
2 000
5 000
21 000
Identitet
1
12 000
5 000
12 000
5 500
12 000
6 000
52 500
API-hantering
2
4 000
3 000
6 500
3 500
4 500
3 500
25 000
Digital Post*
2
0
0
0
0
0
0
0
Mina ombud
2
10 000
12 600
10 000
12 600
10 000
12 600
67 800
Auktorisation
4
2 500
1 300
3 500
1 700
4 000
3 800
16 800
Tillgänglighet
4
0
1 500
0
1 500
0
1 500
4 500
Tillitsramverk
4
3 500
2 000
2 000
2 000
2 000
2 000
13 500
Spårbarhet
4
2 000
1 500
0
1 500
0
1 500
6 500
Indexering
4
1 000
1 000
1 000
1 000
2 000
3 000
9 000
Meddelandehantering
4
8 000
1 000
4 000
6 000
3 000
7 000
29 000
Metadatahantering
4
7 000
3 000
6 000
4 000
5 000
5 000
30 000
Min profil
4
7 000
3 000
7 000
3 000
7 000
3 000
30 000
Mina ärenden
4
5 500
2 500
5 500
2 500
5 500
2 500
24 000
Nytt byggblock 1
3 000
0
3 000
1 500
5 000
1 500
14 000
Nytt byggblock 2
3 000
0
3 000
1 500
5 000
1 500
14 000
Nytt byggblock 3
3 000
0
3 000
1 500
5 000
1 500
14 000
Summa
73 500
42 400
68 500
54 300
72 000
60 900
371 600
Infrastrukturansvar
2023
2024
2025
Totalt
DIGG styrning
7 000
7 000
7 000
21 000
Summa
7 000
7 000
7 000
21 000
Totalt kompetensområden
PRIOGRUPP
2023
2024
2025
Totalt
Grunddata
3 673
3 673
3 673
11 019
Juridik
3 600
3 600
3 600
10 800
Arkitektur
4 698
4 698
4 698
14 094
Infosäk
6 054
6 054
6 054
18 162
Arkiv
2 500
2 500
2 500
7 500
Nytta
4 675
4 675
4 675
14 025
Summa
25 200
25 200
25 200
75 600
/digg.se
40
Document Outline